„Credinţa este
ancora sufletului, este pilonul existenţei”
Articol de Simona Paşcu, Dublin, Irlanda
Prima biserică ortodoxă din Irlanda a fost sfinţită în 1994 şi poartă
Hramul Bunei Vestiri, prin străduinţele însemnate ale părintelui Ioan Irineu
Crăciun. A fost cel care a spart oarecum gheaţa pe aceste plaiuri în ceea ce
priveşte credinţa ortodoxă şi deloc uşor. Sosea în Irlanda în 1981 ca student
doctorand trimis de Patriarhia Română pe teritoriul unor vechi şi crâncene confruntări
dintre catolici şi protestanţi. Faptul că a studiat în acest mediu l-a ajutat
să fie şi atunci, dar şi acum, la curent cu tradiţiile şi problemele altor
confesiuni de ieri şi de astăzi. Fiind ardelean, cum îi place să repete, iar
aceştia, se ştie, sunt fiinţe blânde şi răbdătoare, a fost agreat de cei din
jur. Şi-a completat studiile la Universitatea Pontificală din Maynooth,
universitate de tradiţie în Irlanda. A luat doctoratul în teologie în 1987. În
perioada aceea nu era nici o prezenţă ortodoxă în Irlanda. Nu exista biserică,
nu se făceau slujbe, nu exista preot, nu se făcea liturghie nicăieri în
Irlanda, nici măcar duminica. A adunat în jurul său greci, ciprioţi, sârbi,
ruşi, pe care i-a organizat cu binecuvântarea răposatului arhiepiscop grec
Methodios de la Londra. Aşa a reuşit să organizeze prima comunitate ortodoxă
multinaţională cu care a pornit la drum. Aproape 13 ani a purtat biserica prin
diferite unghere de prin oraş, pe acolo unde i se dădea posibilitatea să
slujească. La acel moment nu avea din ce să plătească chirii pentru spaţiul ce
se cuvenea bisericii. După 13 ani de peregrinări, s-a reuşit achiziţionarea
clădirii în care funcţionase o mică şcoală, într-o parte istorică a oraşului
Dublin. Aceasta se petrecea în anul 1993. Aşa s-a născut prima biserică
ortodoxă din Irlanda, o biserică bizantină frumoasă în interior care a păstrat
exteriorul clădirii aşa cum prevede planul de urbanism al Primăriei, doar că pe
acoperiş s-au instalat Sfintele Cruci. Modest, cu o căldură pe care doar iubirea
de Dumnezeu şi de semeni ţi-o pot da, părintele Ioan Irineu Crăciun a lăsat
durerea pierderii tatălui său deoparte şi a răspuns întrebărilor revistei
noastre, rămânându-ne nouă bucuria de a fi recunoscători pentru înţelegerea şi
răbdarea pe care acesta le-a avut cu noi.
Ce părere aveţi despre
integrarea în Uniunea Europeană? Se pierde ceva din identitatea unui popor cu
această integrare?
S-ar putea spune că da, răspunsul ar putea fi şi da, şi nu, depinde de
robusteţea noastră naţională în primul rând. Dacă noi ştim să îngrijim, să
întreţinem şi să transmitem mai departe identitatea noastră culturală,
naţională şi identitatea de credinţă, atunci nu am avea motive să ne îngrijorăm
că intrăm în lumea largă sau că o parte dintre români călătoresc în străinătate,
se stabilesc în străinătate ş.a.m.d. Dar problema revine, bineînţeles, la noi
în casă şi în familia românească aşa cum înţelegem noi ca să preluăm tradiţia
noastră autentic românească, să o cultivăm în viaţa noastră şi după aceea să o
transmitem mai departe, că dacă am fi bine zidiţi pe această dublă temelie de
identitate naţională şi de credinţă ortodoxă atunci nu ar trebui să avem teama
de a călători oriunde şi de a fi parte şi ca indivizi, şi ca familie, dar şi ca
naţiune dintr-o asociaţie mai largă, aşa cum e comunitatea europeană. O altă
problemă e că, spre deosebire de sârbi şi greci (eu am slujit sub greci 29 de
ani, având contact direct cu ei), care au identitate naţională şi credinţa
foarte bine definită şi foarte bine conturată, la noi, din păcate, lucrurile nu
stau chiar atât de limpede. Noi privim cu foarte multă uşurinţă aceste valori
şi aşa se poate compromite enorm în momentul în care ne aflăm în străinătate şi
ca indivizi, dar şi ca parte a unei organizaţii mai largi aşa cum e comunitatea
europeană. Aici sunt îngrijorările! Sigur că depinde şi cum priveşti problema!
Dacă o priveşti din punct de vedere material, avantajele sunt nete, când eşti
parte a unei structuri mai largi, dar din punct de vedere spiritual, aici ar
trebui mai întâi făcută temă pentru acasă în ţară, în familia românească şi
creştină din ţară, şi apoi pe o bază puternică aceasta să se aventureze mai
departe.
Din perspectiva
relaţiei spirituale credeţi că România şi poporul român pot contribui la
creşterea spiritualităţii europene? Dar Irlanda şi poporul irlandez?
Fiecare popor îşi are spiritualitatea lui. Poporul irlandez are o
identitate naţională bine conturată, la fel şi cea religioasă. E adevărat că
problemele de natură morală, cu care societatea irlandeză a fost şi încă mai
este confruntată în ultima vreme, cumva, perturbează sau diminuează, alterează
identitatea religioasă a poporului irlandez. Cu toate acestea ei au o
personalitate şi o bază etnică şi culturală foarte bine definită, cu asta au
intrat şi în UE, pe aceasta o menţin şi când călătoresc oriunde în lume. Pot da
ca exemplu o parte a identităţii naţionale, în afară de limbă, şi anume
manifestarea etnică: dansul popular al respectivului popor. Vedeţi, irlandezii
nu-şi compromit şi nu-şi bat joc niciodată de propria muzică şi propriul dans
care-i defineşte ca popor, unic atât pe harta Europei, cât şi oriunde în lume,
fie că sunt în Australia, America (acestea sunt locurile cu un număr mare de
irlandezi care au emigrat) îşi păstrează intact şi transmit din generaţie în
generaţie cultura intactă, tradiţia şi cultura lor etnică naţională,
necompromisă, nealterată, nebatjocorită, nepângărită. Ne putem noi compara, ca
români, cu situaţia asta? Nici vorbă.
Aţi vizitat România,
mănăstirile ei, bisericile? Găsiţi vreo asemănare între acestea şi cele din
Irlanda?
Da, la nivel monastic, călugăresc, sunt nişte asemănări evidente,
mănăstirile noastre din ţară, care s-au înmulţit într-un ritm prea mare, dat
fiind faptul că trebuie să fie şi populate, sunt sărace în personal fiind doar
unul sau doi vieţuitori. Asemănările sunt evidente, dacă luăm mănăstirile mari,
Necula din Ardeal, Putna din Moldova şi Vladimireşti, Mănăstirea Cernica din
Regat (n.a. Bucureşti) şi vetrele călugăreşti din Irlanda care încă
funcţionează. Nu vorbesc de ordinele călugăreşti de bărbaţi şi de femei active,
care sunt în cetate, precum cele din Dublin, care lucrează în spitale şi în
şcoli, ci efectiv de mănăstirile irlandeze, cum ar fi mănăstirea de la Rooskey
(mănăstire cisterciană după ordinul călugăresc). Asemănările sunt evidente,
adică sunt călugări retraşi din lume care se concentrează pe rugăciuni, pe
contemplaţie şi muncă practică pentru a-şi câştiga pâinea cea de toate zilele
şi rostul enorm de a odihni pe cei care vin din cetate, pe cei care sunt
suprasolicitaţi în lume, din agonia lumii şi care-şi găsesc refugiul la
mănăstire. Aceşti călugări îi odihnesc, îi povăţuiesc spiritual şi îi odihnesc
sufleteşte şi spiritual, ceea ce este o contribuţie enormă pe care mănăstirile
o pot face şi o fac de fapt. Şi în ţară la noi, dar şi în Irlanda. E adevărat
că în momentul de faţă mănăstirile din Irlanda sunt mult mai puţine la număr,
dar totuşi există, cu toate că aici a fost poate, în primul mileniu creştin o
tradiţie călugărească mult mai avansată decât în România, atât numeric, cât şi
că importanţă religioasă, Irlanda a reprezentat în mileniul creştin un fel de
Athos european, Athos apusean, dacă pot să spun aşa, atâtea lavre călugăreşti
au fost pe cuprinsul acestei ţări, cu obşti, cu stareţi şi cu sute de călugări.
Deci la acest nivel călugăresc, da, asemănările sunt evidente. De obicei,
diferenţele doctrinale par a fi mai puţin evidente la acest nivel, pentru că
viaţa călugărească şi slujbele călugăreşti sunt simple. Sunt bazate pe citirea
Psaltirii, care se face şi în România şi în Irlanda, citirea şi cântarea
Psaltirii, ceasurile zilnice, cele 7 laude. Observate cu atenţie la alt nivel
diferenţele sunt mult mai evidente. De exemplu la noi multe biserici sunt
închise în timpul săptămânii, fără slujbă, mai ales în afara posturilor, pe
când aici, în Irlanda, bisericile toate, de cele parohiale vorbesc, sunt
deschise dimineaţa la ora 10, se face Liturghia, iar bătrânii din jurul
bisericilor se regăsesc în biserici, ceea ce ar fi de dorit să se întâmple şi
în România.
Valorile creştine pe
care poporul român le are, dar şi ale poporului irlandez pot ajuta la sănătatea
familiei europene?
Cred că da, pentru că învăţătura creştină sau înţelegerea creştină a vieţii
şi a rostului vieţii şi a rostului familiei constituie o bază puternică de
stabilitate, într-o lume în continuă schimbare de valori. O lume în care totul
devine relativ, chiar valoarea vieţii însăşi, când oamenii sunt confruntaţi cu
relativizarea tuturor valorilor, la nivel social sigur că biserica vine şi
aduce plusul acesta de valoare şi insistă pe stabilitate şi pe tăria valorilor
creştine şi a înţelegerii creştine a celulei existenţei. La urma urmelor, că
este românească, că este irlandeză sau că este europeană, familia este celula
de bază fără de care se dezintegrează tot. Dacă se relativizează până şi
această celulă, dacă punem în discuţie căsătoriile între persoane de acelaşi
sex, ş.a.m.d. atunci… Tot ceea ce se promovează la nivel pan european e în
contrast cu valoarea creştină a familiei ca celulă a întregii societăţii şi
atunci contribuţia pe care o are şi câtă stabilitate mai există în societate,
la urma urmelor, se datorează bisericii creştine şi aici intră şi biserica
ortodoxă, şi biserica catolică, care este foarte activă şi insistă foarte mult
pe dezvoltarea vieţii de familie.
Această criză prin
care trecem ar putea avea rădăcini şi într-o criză spirituală?
Eu cred că este criza spirituală cea care generează un întreg spectru de
crize prin care se trece. Părerea mea este că la urma urmelor slăbirea
credinţei şi îndepărtarea oamenilor de Dumnezeu şi egoismul, centralizarea
omului pe el însuşi, exacerbarea tuturor poftelor ca să zic aşa, scăpate de sub
control şi cenzurii conştiinţei, conştiinţei adormite, acesta este factorul de
declanşare. Deci prin îndepărtarea omului de Dumnezeu, omul se întoarce cu faţa
spre el însuşi, întorcând spatele lui Dumnezeu, urmează neapărat adormirea
conştiinţei, care încetează să mai fie scânteia divină din om şi cenzura
interioară a omului, şi prin îndepărtarea asta se degenerează decăderea asta
spirituală, care le generează pe toate celelalte. Criza economică nu s-ar putea
explica foarte bine prin abuzul omului? Dacă omul abuzează de tot ceea ce este,
într-o goană de satisfacere a interesului propriu, de egoism, resursele astea
scad şi, nemaifiind înlocuite, sacul se termină, nu? Şi atunci cum putem
explica faptul că atâtea generaţii de oameni au trăit pe pământ şi pământul a
reuşit să-i hrănească, să-i crească, să aibă continuitate atâtea generaţii până
în ziua de astăzi şi acum parcă se încheie lista, se încheie şirul şi te
întrebi cu îngrijorare mai departe ce se întâmplă? Dacă noi de bine de rău mai
avem cât mai avem, ce vor mai avea copiii noştri. Cine se gândeşte la ceea ce
vor avea copiii? Eu sunt din zona de munte, din zona Braşovului, Codlea – loc
pe care l-am revăzut acum două săptămâni din cauza unui eveniment trist,
decesul tatălui meu – şi cum se poate explica faptul că localitatea acesta,
care aproape era îngropată în păduri, acum este defrişată fără milă şi fără
scrupule pentru interes de moment, momentan şi pentru bani, pur şi simplu,
exploatată nemilos fără a se gândi cineva, vreodată la ce se va întâmpla în
viitor când o vor lua dealurile astea la vale? Când vor distruge tot? Vor
nimici viaţa? Se mai gândeşte cineva să replanteze ceea ce se distruge la noi
în ţară? Deci, criza spirituală dezumanizeză omul. Animalizat, la ce se ajunge
după aceea?
Ce înseamnă credinţa
pentru domnia voastră?
Credinţa este sufletul existenţei mele. Eu nu pot contesta că aşa cum
trăiesc un acum şi aici, care nu se poate nega, tot aşa voi trăi un acolo,
dincolo şi atunci, atunci când va vrea Dumnezeu. Deci am conştiinţa pe deplin
asigurată prin faptul că sufletul din mine, ceea ce mă face om şi mă deosebeşte
de animale, sufletul vine de la Dumnezeu se întoarce la Dumnezeu şi toate
celelalte sunt brodate ca să zic aşa pe acest concept. Deci viaţa noastră este
de la Dumnezeu, la Dumnezeu ne întoarcem ca să dăm seama pentru viaţa noastră
de aici, de pe pământ, pentru faptele noastre. Deci credinţa este ancora
sufletului, este pilonul existenţei.
Este toleranţa măsura
înţelepciunii?
Da, sigur că poţi fi şi trebuie să fii tolerant, nu? Părintele Arsenie Boca
avea un cuvânt foarte bun şi foarte potrivit: “Să fii înţelegător cu neputinţa
omenească.” Se întâmplă ca acest lucru să-l practicăm la taina Sfintei
Spovedanii. Nu suntem judecătorii păcatelor nimănui, suntem cei care în numele
Domnului Hristos, ascultăm mărturisirea cea cu căinţă şi dăm dezlegare şi
uşurare de suflete şi înţelegere
condiţiei omeneşti. Cum să spun, neputinţa oamenilor şi neputinţa
noastră, conştienţi de imperfecţiunile noastre şi în contextul acesta sigur că
toleranţa aş transplanta-o ca înţelegere plină de dragoste şi de milă pentru
neputinţa omenească, însă asta merge până la punctul credinţei. Acolo nu putem
vorbi de toleranţă, noi nu judecăm pe nimeni, fiecare îşi are credinţa şi fiecare
va răspunde pentru ea, dar dacă cineva îmi cere să mă lepăd de credinţă
ortodoxă dreptmăritoare pe care o am, acolo nu pot să plec capul, de dragostea
cuiva să mă lepăd de credinţă. Deci toate merg până la credinţă, acolo se
opreşte linia.
Da! Aici aţi atins un punct foarte sensibil; şi eu cunosc, fiind la o
vârstă destul de înaintată, generaţia oamenilor bătrâni din copilăria mea.
Bunica mea, de exemplu, din partea mamei, Dumnezeu să o ierte, era dintr-un sat
de pe Târnave, judeţul Mureş, şi după ce m-am preoţit eu, în anul 1979, când
m-am dus în sat ca să o vizitez, când i s-a spus că merg acasă, primul lucru pe
care l-a cerut celor din casă a fost să-i tăie unghiile. Am întrebat-o de ce? A
spus că ea nu putea, cu unghiile pline de ţărână, să dea mâna cu preotul.
Vedeţi, aceasta este o notă a sufletului mare al oamenilor de altădată, de la
noi. Aceiaşi oameni, ţăranii noştri, femeile bătrâne, care ţineau cârpa cea mai
curată, ţesută la război, numai pentru prescura de dus la biserică, pentru a nu
se atinge aceasta cumva de celelalte lucruri din casă. Era scoasă din cuptor,
înfăşurată în această cârpă curată ţesută, pusă mai apoi în desagă, şi apoi
dusă la biserică. Acesta era contextul oamenilor de altădată. Păcat că multe
lucruri, mai ales lucrurile bune, dintr-un motiv sau altul, pier, iar hibrizii
care apar în loc nu sunt nicidecum de cinste, nici pentru neamul nostru şi cu
atât mai puţin pentru biserică şi pentru credinţă.
Ce înseamnă pământul
românesc pentru dumneavoastră?
Pământul românesc înseamnă pentru mine un Sfânt Mormânt în primul rând. Noi
zicem că mergem la Ierusalim pentru Sfântul Mormânt al Domnului, un mormânt gol
datorită Învierii Domnului Hristos, dar un loc sfânt care se atinge în
genunchi. Este visul unui credincios de o viaţă întreagă, cel puţin înainte
vreme, când eram eu acasă şi nu se putea ieşi din ţară nici măcar la Ierusalim
decât cu foarte mare greutate. Era visul de o viaţă al multor călugări, maici,
preoţi şi chiar şi visul meu, atunci când eram student în ţară, un vis pe care
mi l-am atins şi eu după ce am venit în Irlanda. Pământul ţării, la urma urmei,
pentru mine reprezintă mormântul ţării. Adică acolo sunt oasele moşilor şi
strămoşilor noştri, e pământul stropit de sângele eroilor şi martirilor
neamului nostru românesc. Un pământ sfânt, ţinut prin jertfă şi adăpat din
sângele generaţiilor de oameni, până la revoluţia din `89, care a fost ca o
completare, pentru că a fost o generaţie tânără, şi în primul rând s-a jertfit
pentru neam şi pentru libertate. Atunci, dacă la Ierusalim mergem şi ne rugăm
cu evlavie la Mormântul Domnului oare pământul ţării ar putea însemna altceva
pentru noi? Bineînţeles aceasta este o glie străbună, un pământ în care se odihnesc
oasele înaintaşilor, dar pământul acesta, cum cântă Sava Negrean Brudaşcu,
deasupra nu e adumbrit la urma urmelor de mândrul nostru tricolor românesc.
Dacă sunt şi aceste două motive, pământul sau glia ţării şi tricolorul care-l
adumbreşte pe deasupra cred că sunt suficiente să ne încălzească sufletul şi să
ne emoţioneze întreaga fiinţă, nu?
Care este cea mai
frumoasă rugăciune pe care o poartă sufletul dumneavoastră?
Este Cântarea Îngerilor către Maica Domnului: “Cuvine-se cu adevărat”.
Această rugăciune a fost revelată de Sfântul Arhanghel Gavril unui călugăr din
Sfântul Munte Athos, de atunci ea a fost introdusă în Sfânta Liturghie, în
miezul liturghiei, îndată după Sfânta Prefacere. Şi cu această laudă îngerească
putem sta înainte Sfintei Icoane a Maicii Domnului şi aşa am făcut-o toată
viaţa mea.
Care este cea mai
frumoasă amintire din copilărie? Ce o face atât de specială?
Aş putea să zic că am multe amintiri din copilăria mea. De fapt aş putea să
punctez fiecare masă din zi de Duminică şi de sărbătoare la care stăteam la
masă toată familia. De obicei tata insista foarte mult ca întotdeauna toţi să
ne aşezăm la masă, masa începea cu rugăciune, masa se termină cu rugăciune şi
cu facerea semnului Sfintei Cruci. Şi poate una din amintirile mele cele mai
duioase este întotdeauna tata, care cu cuţitul deasupra pâinii făcea semnul
crucii înainte de a o tăia. Acesta este un lucru care rămâne cu mine toată
viaţa. Era soţul şi tatăl şi capul familiei care-şi hrănea familia cu munca
lui. El nefiind membru de partid, viaţa noastră a fost foarte grea acasă. Tata
a reuşit să-şi întreţină familia, să facă o casă, să ne ţină pe noi la şcoală.
Deci dacă aş putea puncta: este masa, atmosfera din jurul mesei, mulţumirea în
faţa lui Dumnezeu că avem ce pune pe masă. De tata, de fapt, cum însemna pâinea
înainte de a mânca. Nu cred că tata vreodată în viaţa lui a tăiat din pâine
fără ca mai întâi să o însemneze cu semnul Sfintei Cruci, ştiind că pâinea este
de la Dumnezeu şi că puteam foarte bine să nu o avem.
Cu siguranţă aţi avut parte de
întâlniri frumoase cu oameni aidoma de-a lungul vieţii. Există oare vreun secret al prieteniei?
Da, am fost binecuvântat de întâlniri cu oameni cu
totul şi cu totul deosebiţi. Aş putea aminti aici pe Părintele Serafim Popescu,
de la Mănăstirea Sâmbăta, duhovnicul Părintelui Teofil, de la Sâmbăta, care e
arhicunoscut acum atât în generaţia tânără, cât şi cea mai puţin tânără pentru
prelegerile de după 89. Eu mă refer la duhovnicul acestuia, Părintele Serafim
Popescu, un om de o sfinţenie şi de o bunătate covârşitoare, pur şi simplu. Aş
aminti pe părintele Ioan de la Vladimireşti, Maica Veronica, de la
Vladimireşti, personalităţi cu totul deosebite. Bineînţeles părintele Arsenie
Boca. Am lăsat-o la urmă, intenţionat, pe maica mea duhovnicească Teodosia
Zorica Laţcu, o braşoveancă literată, persoană cu studii universitare, filologice,
care a lucrat la Dicţionarul Explicativ al Limbii Române la Bucureşti, care s-a călugărit la Mănăstirea Vladimireşti, unde este şi
înmormântată. A murit în 1990 după o viaţă de exil, de puşcării comuniste, de torturi care
depăşesc imaginaţia, o viaţă de exil în casa părintească, unde i s-a dat o singură cameră, restul
camerelor fiind deţinute de comunişti, fără nici un suport material, fără
pensie. O personalitate duhovnicească de cea mai mare înălţime, poetă şi teolog. Sunt personalităţi
în jurul cărora m-am format şi care au contribuit la ceea ce sunt acum. Prietenia eu o înţeleg aşa: nu numai o simplă relaţie, dar te simţi legat de cineva din
care ai o părticică în tine. Deci a sădit ceva în tine şi a contribuit persoana
respectivă în a te forma sau a deveni ceea ce eşti în momentul de faţă. Aşa înţeleg eu prietenia. Poţi vorbi de
prietenie, o relaţie mutuală, de admiraţie, de respect, de consideraţie, dar
pentru mine personal, asta a însemnat prietenia şi legătura pe care am avut-o
cu aceste personalităţi şi îndeosebi cu Maica Teodosia Laţcu la care am ţinut
şi ţin enorm până în momentul de faţă. Simt că trăieşte în mine, prin mine...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu