„Nu-ţi trebuie mai mult de o replică pentru ca să
faci un rol mare”
Articol de Loreta Popa
Marii actori fac să irumpă energii ce vin din adâncuri, aducând cu ele, la
comanda regizorului emoţii, trăiri şi caractere comune întregii speţe umane. Ei
nu pozează, ci se dedublează în personaj. Poate părea ciudat, dar eu de la
Eugenia Bosânceanu am învăţat demnitatea, ca şi puterea de a răbda. Aşa îmi
apărea mie în toate filmele în care o vedeam. Îmi venea să mă aplec şi să sărut
mâna aceea pe care în mintea şi sufletul meu o vedeam crăpată de atâta muncă şi
nevoinţă. Mi-aduc aminte de o scenă din „Marele singuratic“, unde îi aşază
frumos pe masă rudei sale, inginerul ajuns mare la oraş, un castron cu lapte şi
mămăligă. Acel gest atât de simplu pe mine m-a cutremurat. Uneori îmi dau seama
că nu avem nevoie de mai mult ca să fim fericiţi, doar acel castron cu lapte
cald din care ies aburi şi un boţ de mămăligă. După ce am văzut „Întoarcerea
lui Vodă Lăpuşneanu“ plămada care sunt s-a trezit aranjată altfel, purtând un
fel de memorie a sufletului, un dar pe care l-am păstrat. Elena Doamna
interpretată de Eugenia Bosânceanu a fost o revelaţie şi vorba sa m-a făcut să
zâmbesc: „M-a scos Malvina Urşianu din opinci!” Am simţit primul sfat bun,
primul bocet, prima durere, prima atingere de umăr în semn de sprijin, prima
dojană din partea acestei femei atât de dedicate meseriei pe care a ales-o
încât tot ce a realizat în film a rămas acolo, în memoria peliculei şi în
sufletul celor care au urmărit-o cu atenţie. Oricât de mic ar fi rolul îţi
trebuie răbdare de Sisif şi inteligenţa unui geniu ca să-l şlefuieşti până
ajunge o bijuterie. Eugenia Bosânceanu a reuşit de fiecare dată această
performanţă.
S-a născut pe data de 8 februarie 1925 în Rădăuţi-Prut, judeţul Botoşani. A
absolvit Institutul de teatru din Bucureşti în anul 1952. A jucat în „Codin“,
„Ciulinii Bărăganului“, „Viforniţa“, „Atunci i-am condamnat pe toţi la moarte“
, „Pe aici nu se trece“ , „Mânia“ , „Întoarcerea lui Vodă Lăpuşneanu“ , „Pentru
patrie”, „Pădurea nebună“. Eugenia Bosânceanu a învăţat de la profesoara sa,
doamna Aura Buzescu, că unul dintre cele mai importante lucruri este
sentimentul de respect dus până la veneraţie pentru profesie. Tot aceasta i-a
insuflat dorinţa de a face totul serios, cât mai serios, de a descifra textul
şi de a-l aduce pe scenă cu toate semnificaţiile nealterate. A învăţat să
trăiască în miezul cetăţii, în miezul vieţii, al teatrului şi al filmului. A
mai învăţat că trebuie să semene timpului în care trăieşte. Sunt convinsă că dacă nu ar fi simţit din
partea mea, ca şi jurnalist, ca şi om, admiraţia şi respectul pe care i le port
nu ar fi acceptat acest interviu, căci rar a acordat vreunul. De altfel, rămân
recunoscătoare şi mulţumesc pe această cale fiicei domniei sale, Aristizza
Diamandi, un alt exemplu de corectitudine şi bogăţie sufletească, actriţă a
Teatrului Naţional din Bucureşti. Sunt uneori tristă că recunoştinţa mea e
imperfectă.
Nu se poate face o comparaţie între ce a fost atunci şi ceea ce este
astăzi. Dacă eu aş fi vrut să devin actriţă acum, calităţile mele nu ar fi fost
suficiente ca să pot face o carieră aşa cum am reuşit în urmă cu ani. Am trăit
şi atunci, şi acum, schimbarea. De la un lucru la altul opus total celuilalt.
Erau şi atunci teatre particulare, vorbesc de perioada de până în 1948, când
s-a făcut reforma învăţământului. Colectivele erau mari, cu lume multă, fără
pregătire, fără studii. Statul a desfiinţat tot şi a înfiinţat altele. A adunat
oameni cărora le-a dat o pâine sigură. Era ca acum, te ţineau pentru ceva şi
apoi îţi dădeau un picior în spate în clipa în care nu mai erai de folos.
M-am format în această perioadă. Am
avut-o profesoară pe doamna Aura Buzescu. Era atât de exigentă. Dar în momentul
în care simţea că unul, aşa tâmpit cum e, avea ceva ce o interesa pe ea, nu se
lăsa până nu-l storcea, îl înnebunea până scotea ceva din el. A avut elevi
protejaţi care nu au făcut carieră. Dar şi elevi care au ajuns mari deşi nu le
spunea decât ce spunea la clasă.
Cum am ales să dau la teatru? Simplu. Am venit în Bucureşti în 1943. Era o
perioadă grea, se desfiinţase clasa unde învăţam din cauza războiului. Am plâns
mult timp că eu voiam să învăţ. A trebuit să merg la sora mea, ca să stau cu
ea, pentru că soţul ei, învăţător, era concentrat. Era un ansamblu artistic în
comuna aceea care tocmai împlinea 150 de ani. Când am văzut ansamblul m-am dus
şi eu. La cor, recitări şi dansuri eram fericită. Mă înscrisesem la un liceu şi
mergeam numai la examene. Acolo am luat premii pe regiune. Prima apariţie pe
scenă a fost cu acest ansamblu la Teatrul Naţional din Cernăuţi. Aveam o
pereche de pantofi de antilopă cu toc. Cum dansam eu aşa şi băteam din picior
am simţit eu ceva, era oarecum o schimbare, dar nu-mi dădeam seama ce. Apoi am
înţeles, îmi sărise tocul. L-am găsit când s-a lăsat cortina. Apoi, din cauza
bombardamentelor am lăsat-o mai moale cu şcoala. Mă săturasem să mă tot mut de
colo colo. Am ajuns astfel la Bucureşti. O rudă la care locuiam a venit într-o
zi cu o invitaţie la un eveniment. Stăteam între Piaţa Victoriei şi Dorobanţi
şi mi-a spus să merg eu că sunt tânără. Am mers şi era o grădină în aer liber unde
activa un ansamblu al femeilor democrate din România, UMCF. Era vară, era
soare, lume multă. Am văzut un cor şi am ascultat atunci o poezie care mi-a
rămas în minte. Mi-a plăcut la nebunie. M-am dus şi m-am înscris voluntară şi
am avut activitate, că ne plătea ceva. Am cântat în cor, am recitat, am dansat.
Ei bine, la IATC se făceau înscrieri pentru prima dată la examenele de
pregătire pentru cei care voiau să urmeze teatrul. Am mers şi eu. Era o coadă
imensă. Fel de fel de oameni erau acolo. Pe mine m-a debusolat. Mă tot întrebam
ce căutam acolo. În vârstă, graşi, slabi, cu părul roşu, cu pistrui, cu
mustaţă, fără. Mă tot întrebam dacă oare toţi voiau să se facă artişti. Şi am plecat. Nu am spus acasă. Peste două zile m-am dus din nou. Nu mai
era atât de multă lume. Nu aveam răbdare să stau şi mă duceam când pe stânga,
când pe dreapta şi mă uitam la cei de la coadă. Părinţii mei habar nu aveau de teatru, dar mă molipsisem de microb. Tot
văzându-i am spus că dacă ăştia de la coadă vor să se facă artişti mă fac şi
eu. Spuneam că frumoasă nu sunt, deşteaptă nu sunt, tânără nu sunt. Dar
prinsesem curaj… M-am înscris. Şi dintre toţi eu am fost singura care am intrat
şi cu alt coleg.
Am avut-o
profesoară pe Aura Buzescu. O comisie formată din
Aura Buzescu, Beate Fredanov, George Dem. Loghin, Dinu Negreanu şi Marcel
Breslaşu era pregătită să aleagă. Au selecţionat o mie o sută. Chemau câte
zece. Eu fiind cu litera B am intrat în dimineaţa aceea. Erau sute de studenţi care aşteptau. Cum eu
spuneam că sunt mai butucănoasă nu puteam să recit Eminescu, nu mă consideram
romantică, un înger suav, am ales poezia „Simbol“ de George Silviu, o poezie
lungă, care mi-a plăcut mie, din Scânteia. Era vorba despre cele trei culori. Şi am ales o fabulă de la Marcel
Breslaşu, „Ariciul cu un picior scrântit“. Numai eu am spus această fabulă.
Aveam un costumaş pepit maro, pantofi de antilopă, eram destul de elegantă, dar
de emoţie îmi tremurau picioarele. Am pus mâinile pe genunchi. Când am auzit
Bosânceanu Eugenia am avut impresia că sala aceea s-a golit toată şi sunt doar
eu. Nu am mai văzut nici scaune, nici comisie, nimic. A fost un moment de
graţie. Eram neînvăţată, nu ştiam nimic de la nimeni. Am spus ce am avut de
spus. La urmă, Dinu Negreanu mă întreabă: „Tovarăşa Bosânceanu ştie ce s-a
întâmplat la 13 decembrie?“. Se puneau întrebări politice. Norocul meu că în ansamblu
dirijoarea noastră ne învăţase că la 13 decembrie a fost greva tipografilor. Am
dat să cobor, dar am făcut un pas, m-am înfipt cu amândouă picioarele şi ca un
trandafir am spus: „Da, ştiu că a fost o grevă, dar nu ştiu a cui“. A râs
comisia… „Nu-i nimic. O să afli în institut ce s-a întâmplat“. Eu nu am
înregistat decât replica şi am ieşit bucuroasă că s-a terminat. Ăia, la ieşire,
buluc, să mă omoare, „Ce a fost“, „Cum a fost“, „Ce te-a întrebat?“ Le-am spus… „Ai intrat, ai intrat“, îi auzeam spunând. Aşa am ajuns la
teatru şi la doamna Buzescu.
Eraţi o fată din
Bucovina, neobişnuită cu scena. Cum a fost trecerea aceasta de la ansamblul de amatori la teatrul adevărat?
Eu proveneam dintr-o familie de la ţară. Ai mei nu ştiau nimic despre
această artă. Doamna Buzescu ne-a spus într-una din zile, ca să ne poată
cunoaşte, în anul I, să ne pregătim câte o poezie care ne place nouă. Eu am
găsit în revista Femeia poezia Mariei Cetina, „Scrisoare către mama“. Superbă
poezie pentru vremurile acelea. Am spus-o aşa cum am simţit-o eu, nu era
lucrată cu un regizor. Doamna Buzescu, parcă o văd: „Jeniţo, e foarte frumoasă
poezia, dar nu e pentru dumneata!“. Eu voiam să o spun, o iubeam, mai ales că
în ansamblu o spunea numai o colegă de acolo, era a ei şi nu am avut voie să mă
apropii de poezia asta. „O să mă gândesc eu la ceva care să ţi se potrivească
mai bine“, mi-a spus. Eu mergeam pe stradă, recitam poezia. Mă tot întrebam de
ce a spus că nu e pentru mine… Dacă eu simt poezia şi-mi place… Dar în anul II
am avut un examen cu piesa „Negru”, eram cu Vasile Niţulescu şi Paul Ioachim.
Vlad Mugur s-a ocupat de noi, era asistentul doamnei Buzescu. Vlad a lucrat cu
noi cu plăcere. I-a plăcut tot ce am făcut. Aveam o fustă cusută de mine, o
bluză şi eram desculţă. Ţin minte că Doamna i-a spus: „Vlad, dumneata ai adus
bazaconia la clasă, dumneata să te descurci cu ea!“ Nu a vrut să vadă nici o
repetiţie. La examen, când am coborât de pe scenă, doamna Buzescu s-a ridicat
şi m-a sărutat. Nu am înţeles nimic. Am ieşit pe culoar şi Alexandru Finţi,
care era directorul Teatrului Armatei şi era în comisie, mi-a spus: „Să vii
mâine dimineaţă la teatru cu o cerere să te angajez!“ Culoarul era plin de
studenţi, de regizori. Eu auzisem că nu era nici cea mai mică şansă să te
angajezi şi am spus în mintea mea „Aiurea“… Mi-am văzut de treabă. A doua zi dimineaţă, la 8.30, la cămin, numai ce mă
trezesc că bate cineva în uşă dimineaţa. În pragul uşii era asistentul Neleanu,
care mi-a spus: „Te îmbraci şi mergi cu mine la Teatrul Armatei“! Am spus: „Bine! Hai!” Ce a fost în mintea
lui, ce a fost în mintea mea nu ştiu. Cred că spunea: „Asta e atât de fraieră
că nu o să se ducă”… Aşa trebuia să fie. Aşa m-am angajat direct actriţă. În
primăvara anului III mi-a spus Doamna: „Jeniţo, îţi mai aduci aminte că mi-ai
spus o poezie în anul I“… Să-mi aduc aminte? Eu
o visam ziua şi noaptea… Nu am îndrăznit să spun ceva. Abia aşteptam să o spun.
Când am terminat de recitat se făcuse linişte în toată clasa. Doamna Buzescu a
scos batista şi şi-a şters o lacrimă discret… Eu eram uluită, nu ştiam ce se întâmplă. Clasa a făcut pauză. Au aplaudat…
„Jeniţo, studiezi monologul Julietei“. „Eu nu sunt Julieta“. „Jeniţo, pentru
sensibilitatea dumitale, pentru talentul dumitale trebuie să studiezi. Nu ai
s-o joci niciodată, dar trebuie să lucrăm împreună“. Aşa ceva nu se uită…
Sigur. În 1950 Eminescu era comemorat, se împlinea o sumă rotundă. Şi o
comisie compusă din Mihai Popescu, Loghin, Marcel Breslaşu şi Beate Fredanov
venea la fiecare clasă. Doamna i-a spus lui Vlad Mugur să ne dea câte o poezie
din Eminescu. Când a ajuns la mine mi-a dat „Freamăt de codru“, că era mai pe
temperamentul meu. Mi-a plăcut… Am urcat pe scenă, am deschis cartea, am citit
titlul, am spus prima strofă, am pus cartea pe o măsuţă şi nu m-am mai uitat la
ea. Cum am spus-o toată nu ştiu. Vai, ce le-a plăcut…. M-au aplaudat… Vlad
i-a dat telefon doamnei şi i-a spus că mi-a dat 10… „Jeniţa a spus Freamăt de
codru şi i-am dat 10“. Când a venit Doamna după două zile, avea o pelerină
lungă, a dat-o pe spate şi a spus când a intrat în clasă „Vreau să aud Freamăt
de codru!“ Profesorii aveau grijă de studenţi.
Au existat roluri mari
şi roluri mici? Pe care le iubiţi mai mult?
Am avut roluri mici şi roluri mai mari, dar nu a fost nici unul pe care să
nu-l iubesc. Ţin minte că eram blondă, dar în co-producţia româno-franceză
„Codin“ trebuia să fiu brunetă. Mi se punea o broboadă, îmi dădeau cu spray şi
îmi făceau bretonul brunet. Ţin minte că am ajuns la hotel după ploaie şi îmi
cursese toată vopseaua pe faţă. Îţi dai seama cum arătam, s-au speriat cei de
acolo. Era o comuniune sufletească, acum, fiecare e pe cont propriu. Nu mai
este legătura aceea sufletească între noi. Vorbind de roluri mici am fost
onorată că am primit un Premiu de Excelenţă la CineMAiubit. Trecusem de 30 de
filme pentru studenţi. Într-un an Zizi Bostan avea 7 studenţi, la 4 dintre ei
eram în examen. Personajul era jucat de mine. Păstram haine ca să am garderobă
pentru ei. Să nu fiu la fel îmbrăcată. Aveam o fustă poloneză, cu două feţe.
Aşa că jucam pentru unul, apoi o întorceam pe dos, ca să pară altfel. Ca să pot să-i ajut.
Aveţi o voce specială, unică. Înseamnă mult? Înseamnă
puţin?
La radio erau
roluri care ţi se cuveneau dacă aveai voce. Nu băgau pe nimeni, te aşteptau
dacă aveai glasul care le trebuia. Eu am şi dublat. Pe Corina Constantinescu,
de exemplu. Eram două ţărănci pârlite, jucam în „Comoara din Vadu Vechi“.
Lucian Pintilie era asistent la Victor Iliu. M-a chemat s-o dublez. Era o
actriţă cunoscută, dar glasul ei nu se potrivea. „Te cheamă maestrul Iliu, el
răspunde“. Şi am dublat-o. Am făcut nişte compromisuri cu glasul meu pentru ca
să se potrivească cu chipul ei. La fel pe Luiza Oros în „Urgia“ şi cu Margarita
Lozano în „Baltagul“… În toate rolurile mele am găsit câte ceva. Elena Doamna,
soţia lui Rareş, din „Întoarcerea lui Vodă Lăpuşneanu” însă m-a scos din
opinci. Ce om Malvina Urşianu! Ce regizor! Mi-a
trimis scenariul literar la “Vodă Lăpuşneanu”. După un timp mi-a trimis şi
scenariul regizoral. La milimetru, tâmpit să fi fost şi nu aveai cum să nu
înţelegi. Aşa se făcea. Făceam probe cu costum, cu machiaj, cu partener, cu
lumini. Dacă un absolvent de teatru termină academia şi nu lucrează primii
doi-trei ani cu un regizor de teatru, nu face carieră. Aceea nu e carieră. Unii
oameni vin la teatru pentru Beligan, sau Adela Mărculescu, dar alţii vin şi pentru
mine. Nu-ţi trebuie mai mult de o replică pentru ca să faci un rol mare. Am jucat destule amărâte. Când m-am văzut
prima dată la proba de la „Ciulinii Bărăganului“ în costum, mi-am spus: „Nu mai pup eu rol de
cucoană în viaţa mea“. Puteai să juri că nu ieşisem niciodată din glod. Aşa de
bine eram făcută. Amintiri… Am jucat-o pe mama lui Peneş Curcanu în „Pentru
patrie“, cu George Mihăiţă. Emanoil Petruţ îl juca pe Brătianu, erau căruţe,
figuraţie, cai, armată. Aveam o broboadă mare, un suman mare, turna cu găleata,
ploua, ce să mai vorbim… Coborau politicienii aceia din caleaşcă, cu gulerele
acelea ţapene, aveam o pagină de text de consumat în ploaia aceea. A fost ceva ce nu poţi să-ţi imaginezi. Eram
udă de sus până jos. Te obişnuiai la o filmare. Era treabă foarte serioasă.
Aţi fost vreodată
surprinsă în carieră, de vreun rol?
Da. Mircea Săucan făcea probe filmate pentru „Când primăvara e fierbinte”,
eu stăteam şi aşteptam să mi se facă o fotografie pentru Femeia slabă, aşa era
în scenariu… Nicu Corjos era asistent. Am stat toată noaptea, nu era telefon
mobil ca acum, soţul meu nu ştia nimic. Ştia doar că eram la Buftea. Am plecat
fără să fac poza până la urmă. Prin februarie m-a sunat Corjos: „Te roagă
Mircea Săucan să vii la Casa Scânteii să dai o probă pentru rolul Anei“. L-am
luat tare: „Ascultă Corjos, să ştii că nu sunt tâmpită, am stat toată noaptea
şi am admirat-o pe fetiţa aceea din rolul principal. Frumoasă de pică. Tu cum
crezi că pot să dau eu probă pentru rolul ei?“ Ce s-a întâmplat atunci nu ştiu.
Dar era vorba de Marga Butuc, că aşa o chema pe Marga Barbu, era superbă. Era
frumoasă, se mişca superb, făcuse balet. Atât a insistat Corjos că m-am dus. Am luat rolul.
Jucam cu Mircea Başta. Am fost surprinsă atunci. Tot la acelaşi film ţin minte
că Mihai Mereuţă nu a putut să mă plesnească aşa cum cerea rolul. Nu putea el
să dea în mine. El era bărbatul meu în film. Mă măritase tatăl meu din film cu
el, era chiaburul satului. Mereuţă mi-a ascuns scrisorile, a făcut cruce şi
monument celui pe care eu îl iubeam în film ca să poată să mă ia de nevastă. Şi
mi-a dat indicaţii regizorul. Veneam cu lemnele, îmbătrânită, amărâtă, tristă,
nenorocită. „Veniţi cu lemnele, când aţi ajuns la poartă, vă întoarceţi şi-l
vedeţi pe iubitul dumneavoastră care trăieşte şi se întoarce din război.
Aparatul merge cu dvs. De unde sunteţi bătrână, la poartă să ajungeţi tânără,
de 20“. Am tăcut, am făcut asta. Am mers, am deschis poarta şi am devenit altă
persoană. Doamna Buzescu m-a văzut şi a spus „Jeniţo, pentru scena de la poartă
aş mai vedea filmul o dată“. Dacă doamna Buzescu
mi-a spus asta mai aveam nevoie de cronicari? Mereuţă a cumpărat un şal alb ca
să mă îmbuneze. Filma cu macaraua, îmi punea şalul, cu ochii în lacrimi atât îi
spuneam „Ştiai că trăieşte!“ Mereuţă trebuia să-mi tragă o palmă când spuneam
asta. S-a dat motor, linişte, eram pregătită. Mi-au curs lacrimi din ochi şi nu
a putut să mă atingă. „Tovarăşul Mereuţă, îmi strici pelicula, filmul. Nu se
poate“, striga disperat regizorul. I-am spus unde să mă lovească. Dar nu a
putut. Mă gândisem la tot ce am trăit, de
aceea plângeam. Până la urmă m-a luat de bluză şi asta a fost… Am mai avut un
moment drăguţ. M-am dus să plătesc cotizaţia la partid pe 22 decembrie. Aveam
şi şedinţă atunci. Nu ştiam că începuse revoluţia. Erau scutieri, tancuri,
trebuia să trec de ei ca să intru în bloc. Am spus: „Nu vă supăraţi, eu trebuie
să intru în bloc ca să duc nişte ceaiuri la o mătuşă bolnavă“. M-au lăsat. Nu
m-am gândit nici o clipă. Am ieşit şi am dat de
alt grup de scutieri. Ajung la teatru, am văzut
tancurile. Trec pe lângă ele, traversez strada şi am intrat la teatru. Am
intrat în debit să iau un pachet de ţigări. O colegă de-a mea mi-a dat şi ea
cotizaţia să-i plătesc. Prin faţă era închis, am intrat pe la intrarea
actorilor. Am ajuns la secretară. I-am dat banii şi mi-a spus că şedinţa s-a
amânat. Dar eu trebuia să plătesc cotizaţia. Cum să nu fii surprins!...
Aţi adus un suflu de
umanitate pe care nu l-am întâlnit pe ecran decât la monştri sacri. Apariţiile
dumneavoastră aduceau filmelor autenticitate, omenie, vibraţie. Dar cred că
aveţi şi amintiri vesele. Ce vă vine acum în minte?
Sigur. Nenumărate. A trebuit să merg la Festivalul Tineretului la
Berlin. Eram măritată abia de o lună şi
jumătate. Am plecat în satul meu, am lăsat bagajul şi am mers la o soră din alt
sat, George Enescu, la Stânca. A venit o telegramă către familia Bosânceanu să
răspundă dacă Eugenia Bosânceanu se află în localitate. Am răspuns la telegramă
că da, Eugenia Bosânceanu se află în localitate. Dar au trimis prin poliţie o
altă telegramă, iar tata s-a speriat. Nu ştiu ce s-a întâmplat că în loc să
vină poştaşul sâmbătă a venit duminică, iar în telegram scria că: „Eugenia
Bosânceanu să se prezinte imediat la Comitetul de Cultură“. Ei bine, a înhămat
cumnatul meu iapa albă cu mânz la căruţă, am luat-o pe scurtătură, drum de
ţară, 35 de km. Râdeam cu gura până la urechi, eram tineri, în trening,
inconştienţi. Trebuia să prindem cursa de ora 14. Erau nişte dealuri şi iapa nu
mai voia să meargă, dar am ajuns, am prins cursa, am plecat. Eram obosiţi,
aveam o cuşcă cu trei găini, un geamantan, cu ouă, ce luasem la repezeală. Un
geamantan de carton, pe care îl adusese soţul meu de la Praga, are şi acum urma
capului unui militar care a dormit pe el. Am ajuns în gară şi soţul meu a mers
acasă cu bagajul, iar eu m-am dus unde am fost chemată. Vă daţi seama cum
arătam eu după o noapte de stat pe culoar, obosită. Parcă îl văd pe Mezincescu,
că am ajuns înaintea lui: „S-a găsit dosarul tovarăşei Bosânceanu? Vă rog până
la ora cutare să apară“. Aveam locul asigurat, cartelă de masă, un loc în tren.
Mi s-a spus să mă prezint la cantonament. Am venit acasă, i-am spus bărbatului
meu despre ce e vorba, apoi am mers în cantonament. Miercuri s-a plecat spre
Berlin. În tren era Lia Şahighian, Ileana Predescu şi Veronica Porumbacu,
Dumnezeu s-o ierte!, drăguţă, era adorabilă. M-a rugat să o las să stea ea jos,
că vrea să scrie la măsuţă. Mie îmi plăcea sus. În toate gările, pe drum,
ieşeau oamenii şi ne întâmpinau. Veneau în gară cu ceai, cu bere, cu ce
aveau. Eu eram pe patul de sus, în
pijama, era ciorchine de muncitori cocoţaţi pe maşină şi mi-au dau un pahar
mare de bere şi cum eram eu bucuroasă numai ce mi se varsă paharul în pat. Au
râs ei, am râs şi noi. Mi-au schimbat cearşaful. Ehei, draga mea, timp să ai
să-ţi povestesc…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu