luni, 15 aprilie 2013

Anevoiosul drum spre lumina



Este dificil, foarte dificil, ca viaţa infinită şi veşnică să pătrundă în sufletul omenesc cel strâmt şi în trupul omenesc încă şi mai strâmt. Locuitorii încarceraţi ai acestui pământ stau plini de bănuială inaintea a orice este dincolo. Încarceraţi în temniţa timpului şi a spaţiului, ei nu suportă să pătrundă în ei ceva mai presus de timp şi mai presus de spaţiu, ceva de dincolo şi veşnic. O astfel de pătrundere o consideră o agresiune şi-i răspund cu ostilitate. Mai mult, dat fiindcă omul este ros de "viermele" timpului, acesta nu iubeşte intervenţia veşniciei în viaţa lui şi o tolerează doar cu mare dificultate. Intervenţia aceasta o consideră adesea ca o violenţă şi ca o cutezanţă de neiertat; şi uneori se revoltă cu violenţă împotriva veşniciei pentru că vede că este prea mic înaintea ei, alteori însă n-ajunge până la această ură sălbatecă împotriva ei, pentru că o priveşte printr-o prismă prea omenească, prea pământească, prea lumească.


Cufundat cu trupul în materie, legat prin forţa gravitaţiei de timp şi de spaţiu şi având spiritul său departe de veşnicie, omul lumii nu iubeşte excursiile spre ce este dincolo şi spre ce este veşnic. Prăpastia care există între timp şi veşnicie este pentru el de netrecut, pentru că-i lipseşte capacitatea şi forţa necesară de a o sări. Asediat de pretutindeni de moarte, omul ia în derâdere pe cei care îi zic : "omul este nemuritor şi veşnic". "Nemuritor", în ce privinţă? În trupul lui muritor? Şi " veşnic", în ce privinţă? În spiritul lui neputincios?


Pentru ca omul să fie nemuritor, el trebuie să se simtă nemuritor în centrul simţirii lui de sine; pentru ca să fie veşnic, el trebuie să se recunoască veşnic în centrul cunoştinţei lui de sine. Fără aceasta, nemurirea şi veşnicia sunt pentru el stări impuse din afară.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu