Loreta Popa
Există oameni care
te fac să respiri aerul rece şi tare al credinţei, există oameni a căror înţelepciune
te îndeamnă la speranţă. Există oameni a căror cultură întinsă, rigoare, simţ
al frumosului, capacitate de reflecţie şi sinteză le pot îngădui să urce pe
culmi de gândire ce rodesc vizionar. Un asemenea om este IPS Ioan Selejan, Arhiepiscop
al Harghitei şi Covasnei. Vorbeşte limpede şi pe înţelesul tuturor. Cei care îl
cunosc mărturisesc că IPS Ioan Selejan are o inimă bună şi o deschidere atentă
către problemele fiecăruia, ziditor şi înţelept. Personalitate complexă,
înzestrat de Dumnezeu cu însuşiri şi calităţi intelectuale şi morale alese, cu
putere de muncă deosebită, cu un neclintit simţ al echilibrului şi dreptăţii,
al iubirii sincere faţă de oameni, niciodată manifestată zgomotos, IPS Ioan
Selejan, Arhiepiscop al Harghitei şi Covasnei, a desfăşurat de-a lungul vieţii
o bogată activitate în slujba Bisericii Ortodoxe Române.
În 1994 Sinodul
Bisericii Ortodoxe Române a aprobat înfiinţarea Episcopiei Harghitei şi
Covasnei, iar Înalt Prea Sfinţia Sa Ioan Selejan, fiind la Ierusalim, a fost ales
episcop de către Sinod şi a venit în ţară. Instalarea ca episcop a fost cu
totul deosebită, deoarece au fost prezenţi doi patriarhi, Patriarhul României
şi Patriarhul Alexandriei, şi un număr mare de înalte feţe bisericeşti şi demnitari.
Din iunie 2009, i-a fost acordat titlul de arhiepiscop onorific. Această carte
de vizită impresionantă ne-a determinat să realizăm un interviu cu IPS Ioan Selejan despre actualitatea
mesajului Mântuitorului Hristos, despre post şi rugăciune şi mai ales despre
oameni.
-Înalt Prea Sfinţia Voastră, mai este valabil în zilele
noastre Mesajul Mântuitorului nostru Iisus Hristos? Credeţi că oamenii îl mai
percep ca odinioară?
-Este evident că
Mântuitorul doreşte să trăim toţi oamenii ca fraţii pentru că acesta este
arhetipul convieţuirii din rai. Spre aceasta tindem şi Mântuitorul de aceea a
venit în lume: să ne pregătească pentru a trăi. De aici, de pe pământ, să ne pregătească pentru rai. Şi asta face Biserica,
îi adună pe oameni. De aceea o să găsiţi
atât în Sfânta Scriptură, cât şi la începutul predicii oricărui preot, de
fiecare dată, care se adresează cu: “Fraţi creştini, iubiţi fraţi
creştini…Iubiţi fraţi şi surori în Domnul”. Acestea sunt iată, modalităţile de
adresare ale unui slujitor al bisericii către cei care sunt în biserică şi în
comunităţile respective. Biserica aşa face, aşa gândeşte. Preotul este frate cu
enoriaşii, cu cei pe care-i păstoreşte. Nu este gândit a fi şeful lor,
conducătorul lor de nu ştiu ce rang, ci frate. Suntem fraţi cu toţii. Asta
încearcă şi face biserica de 2000 de ani în Hristos, dar problema este, având
în vedere fenomenul cât se poate de pregnant de segregare care există la ora
actuală în societate, că s-a ajuns la celula de bază, la familie. Dacă biserica
încearcă să adune în numele lui Hristos şi în Hristos, iată că există atâtea
instrumente, atâtea activităţi, atâţia vectori de fărâmiţare a societăţii. Avem
la ora actuală un atac la fiinţa naţională, am putea spune la fiinţa noastră
umană ca atare. Într-o familie fărâmiţată, care se desparte, care se divide, nu
se mai nasc prunci. Nu vorbim decât la nivel macro social, iată că dacă punem
lupa, microsopul, vedem că aici, în familie, care este izvor de viaţă, izvor al
perpetuării umane, al creaţiei lui Dumnezeu, au apărut aceste fenomene care
sunt deja alarmante. Chiar la nivelul ţării noastre, nu aş putea să spun cu
siguranţă procentul, dar am auzit la un moment dat din anumite cercetări, că
aproximativ 58 la sută din căsătoriile care se întemeiază la noi în ţară se
termină cu divorţuri. Din ceea ce se face în biserică şi ceea ce încercăm să
facem cu ajutorul lui Dumnezeu mai departe este strângerea rândurilor în jurul acestei unităţi a familiei. Unui
copil care se naşte într-o familie dezmembrată i se va părea normal să trăiască
într-o societate dezmembrată şi împărţită. De aceea, punem atât accent pe
aceste aspect al convieţuirii mai întâi în bună pace şi credinţă în Dumnezeu
şi, până acum, nu am văzut alte instituţii în această ţară care să poarte de
grijă nu numai trupeşte, material, familiei, ci şi sufleteşte, adică partea de
trăire sufletească. Nu există, încă nu s-au construit în ţara aceasta facultăţi
de morală. Singura catedră de morală a neamului nostru românesc este biserica,
catedrala dăinuirii şi amvonul din care încercăm, prin activitatea preoţilor,
să ducem cuvântul lui Hristos până în ultimul sătuc al acestei binecuvântate de
Dumnezeu ţări.
-Vorbeaţi de celula de
bază a societăţii, familia, cea care ar trebui să se ocupe de educaţia
copiilor, în mod normal. Înainte, copiii vedeau la părinţii lor respectul pentru
credinţă şi bucuria de a merge la slujbă. De ce credeţi că au pierdut oamenii
obiceiul de a merge la slujbă duminica?
-Dacă veţi apuca să citiţi cuvântul de Sfintele Paşt, de Înviere, pe care
l-am scris pentru anul acesta, veţi vedea că am scris că duminica este prima zi
a săptămânii. Până aici nimic nou, pentru că la poporul lui Israel sâmbăta,
Sabbatul, era ziua a şaptea, iar cuvântul acesta se traduce în limba română
prin odihnă. Prima zi a săptămânii spuneam deci că este duminica. Prima zi în
care omul a lucrat în rai, în cer. Prima zi când tâlharul lucrează deja în rai,
în cer. Noi, aşa trebuie să vedem duminica. Nu ca şi sfârşit al săptămânii, ci
ca prima zi din ea şi orice om, zic eu înţelept, ştie că în ziua aceea trebuie
să lucreze cel mai mult şi la gradul cel mai sublim al vieţii lui. Duminica
este ziua întâi a săptămânii, ziua când omul trebuie să lucreze cu totul
deosebit în acea zi în ogorul lui Dumnezeu. Fiecare dintre noi aşa trebuie să
pregătească duminica. Să nu lucrăm la ţarină, ci în rai şi pentru rai. Mai ales
acum, că la noi în ţară sâmbăta este o zi nelucrătoare şi oamenii nu mai sunt
obligaţi, ca altădată, să se prezinte la serviciu, ei pot folosi această zi ca
să poată să-şi rezolve anumite probleme de familie şi aşa mai departe, dar şi
ca să se pregătească pentru lucrul cel mai sublim din viaţa lui, participarea
la Sfânta Liturghie, la sfânta biserică, a cerceta pe cei bolnavi, a ajuta pe
cei săraci în ziua aceasta. Acestea sunt lucruri care sunt bineplăcute lui
Dumnezeu.
-Despre însemnătatea
postului şi a rugăciunii s-a vorbit şi se va vorbi. Înalt Prea Sfinţia Voastră,
care este întrebarea pe care un credincios trebuie să o pună sufletului său mai
ales în această perioadă din Postul Paştilor?
-Este evident că postul şi rugăciunea sunt, cum spun Sfinţii Părinţi ai
bisericii, aripile cu care omul se înalţă spre cer, urcă treptele desăvârşirii.
Dar, pentru că s-a vorbit mult în sensul acesta, întrebarea pe care trebuie să
ne-o punem fiecare dintre noi este: “Cum ne pregătim noi să ne întâlnim cu
Hristos cel Înviat? Neîmpăcaţi cu el sau împăcaţi cu el?”, pentru că în taina
spovedaniei omul nu face altceva decât
să încerce o umilă împăcare cu Dumnezeu. O încercare de a-şi cere
iertare pentru ce a greşit şi apoi Hristos să-l primească în braţele sale. De
aceea, în această perioadă de post, oricine a avut cel puţin o zi de experienţă
de post în viaţa lui ştie care este starea trupească şi sufletească a unui om
care posteşte. Este altfel decât în celelalte zile când are activităţi legate
de viaţa lui cotidiană. De aceea, bine este ca în această perioadă să ne
apropiem şi de scaunul mărturisirii, la duhovnic, dar şi ,cum spuneam, cu
conştiinţa noastră, nu numai cu trupul nostru, de Dumnezeu, cerând iertare
pentru toate cele ce am greşit şi Dumnezeu este al milei, al îndurării şi al
iertării şi eu aş dori ca toţi să fim împăcaţi întru Hristos. Dacă I-a iertat
pe cei care i-au bătut piroane în mâini şi în picioare, cu atât mai mult, zic
eu, că El, care s-a jertfit pentru noi, este în orice moment gata să ne ierte
şi să ne împărtăşească din lumina Învierii sale.
-Dintre toate
rugăciunile pe care le-aţi învăţat de-a lungul timpului aveţi vreuna mai
apropiată de sufletul Înalt Prea Sfinţiei Voastre?
-Rugăciunea pe care o port întotdeauna în sufletul meu este “Doamne,
ajută-mă!, Doamne, scapă-mă! Doamne, ajută-i, Doamne, iartă-i”, mă refer la
preoţii şi credincioşii din eparhia pe care o păstoresc. Înainte de a-mi pomeni
mama în biserică îmi pomenesc preoţii şi credincioşii din eparhie, iar după
aceea pomenesc neamul nostru românesc. “Doamne, ajută-mă!, Doamne, scapă-mă!,
Doamne, ajută-i!, Doamne, iartă-i!, Doamne, dă ploaie, dă pace pe pământ!”,
iată că v-am dezvăluit secretul celei mai mici cărţi de rugăciune pe care o
port cu mine mereu.
-Despre dialogul cu
celelalte biserici ce ne puteţi spune?
-Dialogul între biserici este foarte important şi, aici, trebuie să fim
însă foarte atenţi în ceea ce priveşte credinţa, pentru că noi, ortodocşii,
chiar dacă nu suntem majoritari ca număr în lumea creştină păstrăm un tezaur cu
totul şi cu totul deosebit al credinţei din primele veacuri creştine. Problemele
de credinţă şi de dogmă, acestea trebuie să rămână neatinse, aşa cum ni le-au
rânduit Sfinţii Părinţi, sinoadele ecumenice, Sfânta Scriptură. Aceasta este
baza, însă dialogul în ceea ce priveşte alte activităţi din societate, şi aici
putem avea probleme sociale sau culturale, trebuie să existe. În plus,
biserica, lumea creştină în general, este chemată şi de la ea se aşteaptă mult
de către foarte mulţi. Particip la foarte multe conferinţe internaţionale şi am
văzut care sunt aşteptările, ca de exemplu implicarea în stingerea conflictelor
care sunt pe planetă şi nu numai. Duminica trebuie să săvârşim Sfânta Liturghie
în biserică, iar de luni până sâmbătă să ne punem biserica pe braţ şi umblăm cu
ea dintr-o parte în alta a lumii împărtăşind cuvântul lui Dumnezeu, făcând
pace, făcând bine între oamenii şi între popoare.
Carte de vizită
Arhiepiscopul Covasnei şi Harghitei s-a născut la 16 noiembrie 1951, în
localitatea Pietrani, judeţul Bihor, părinţii săi fiind Ioan şi Ilca. A
absolvit Liceul „Constantin Brâncuşi“ din Oradea în 1971, Facultatea de
Instalaţii şi Automatizări din Bucureşti în 1976, după care ÎPS Ioan Selejan a
urmat cursurile Seminarului Teologic din Craiova, în 1986, şi ale Facultăţii de
Teologie Ortodoxă din Sibiu, 1990. Începând cu 1991, ÎPS Ioan a studiat la
Institutul Biblic din Ierusalim până în 1994 şi are studii de doctorat la
Institutul Biblic din Ierusalim (Biblice, Egiptologie şi Orientalistică). Din
anul 1980 a fost vieţuitor al Mănăstirii Lainici, judeţul Gorj. La 6 august
1990 a fost hirotonit diacon la Mănăstirea Lainici, iar la 15 august 1990 preot
la Mănăstirea Tismana. Între 1990-1994 a fost
stareţ al Mănăstirii Lainici, în 1994 a fost numit Arhimandrit şi
Superior al Aşezămintelor Româneşti de la Ierusalim, la 9 iulie 1994 ales Episcop al Covasnei şi Harghitei. La 20
iulie 1994 a fost hirotonit Episcop la Mănăstirea Topliţa, judetul Harghita,
iar din 25 septembrie 1994 a fost instalat ca Episcop al Harghitei şi Covasnei, la Miercurea-Ciuc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu