“Dan Piţa: Arta privirii” - de Titus Vijeu
Articol
de Loreta Popa
A fi regizor presupune să iubeşti fără limite oamenii. Opera regizorului
Dan Piţa este o dovadă că cinematograful este o artă cu un prezent solid şi un
viitor nu mai puţin încurajator. Tocmai pentru a celebra această operă
cinematografică de excepţie, omul de litere Titus Vîjeu a scris un volum pe
care l-a dedicat prietenului său, regizorul Dan Piţa. Lansarea a avut loc
într-un cadru din care pânza albă a marelui ecran nu avea cum să lipsească, la
Cinematograful Union, miercuri, 10 aprilie.
Volumul “Dan Piţa: Artaprivirii” a fost dăruit cititorilor în condiţii
grafice excepţionale de Editura Noi Media Print. Deşi în miezul zilei, sala a
fost plină, ceea ce a demonstrat, dacă mai era nevoie, că adevăratele valori au
locul lor, bine stabilit. Mai înainte de orice discurs, gazdele au ţinut să ne
introducă în arta filmului oferindu-ne o mostră din cea mai recentă realizare a
regizorului, de altfel, cel mai drag proiect al acestuia, "KiraKiralina”.
A fost suficient ca să ne determine să aşteptăm premiera cu mare nerăbdare.
Cartea a fost prezentată de criticii de film Magda Mihăilescu și Călin Căliman,
care au făcut sumare consideraţii asupra carierei maestrului Dan Piţa sub
semnul prieteniei ce i-o poartă. A mai vorbit scriitorul şi diplomatul Ion
Brad, dar şi regizorul Nicolae Cabel, profund emoţionat de întâlnirea cu
prieteni vechi de-o viaţă. Şi nu numai. A rostit câteva cuvinte şi scriitoarea
Silvia Kerim, prietenă de-o viaţă cu jumătate din cei prezenţi, care a amintit
de bucuria de a face film pe care o împărtăşeau Mircea Veroiu şi Dan Piţa.
Meseria de regizor nu se învaţă peste noapte, ea presupune o pregătire
temeinică, nu e o simplă inspiraţie. De aceea o orchestră, oricât ar fi de
iscusită, nu se încumetă să dea un concert adevărat fără bagheta unui maestru
dirijor. Regizorul trebuie să aibă nu numai talentul şi priceperea dirijorului,
ci şi capacitatea de a imagina o lume reală, iar publicul poate fi prins în
furtuna rodnică a gândurilor ce leagăscriitorul, regizorul şi interpreţii în
universul filmului. Dan Piţa şi-a pus amprenta inconfundabilă pe nenumărate
filme de referinţă ale cinematografului românesc. Aidoma unui scriitor, care se
foloseşte de cuvinte pentru a crea o lume, dând naştere unei cărţi, cuvântul de
care regizorul se foloseşte este imaginea. Cel mai recent exemplu de promotor al realismului a fost lansarea
din 2011 a filmului „Ceva bun de la viaţă”. „Nu mai ajunge să faci un film bun
în ziua de astăzi, exigenţa publicului este atât de mare încât trebuie să faci
un film excepţional. Esenţa este să dai unui film ceva care să-l scoată din
obişnuit, să aibă o atracţie pe care altele nu o au”, spune maestrul Dan Piţa.
Volumul scris de Titus Vîjeu dezvăluie, folosind imagini incredibile,
nemaivăzute de marele public până acum, faţa mai puţin cunoscută a filmelor lui
Dan Piţa, fiind cineastul român care a deschis într-un fel o fereastră spre
libertate. Autorul scrie despre contextul epocii, despre conjunctura, adesea
nefavorabilă, în care filmele au apărut sau n-au putut să apară pe ecrane, la
vremea lor, „Mai presus de orice” (docu-dramă realizată în co-regie, alături de
Nicolae Mărgineanu) sau „Faleze de nisip” (interzis la câteva zile după
premiera din 1983) şi despre trunchierea filmului „Pas în doi”.
La eveniment au mai luat parte printre alţii Mircea Diaconu, jurnaliştii
Ioan Adam şi Florentin Popa, filologul George Mirea şi ultimul, dar nu cel din
urmă, regizorul Laurenţiu Damian, care a fost şi realizatorul unui interviu cu
personajul de carte ales de Titus Vîjeu, Dan Piţa. Acest interviu, tulburător
de frumos, care a lăsat să cadă o lacrimă din ochii celor prezenţi, o poezie în
imagini, o pledoarie pentru cinematograf, a încheiat lansarea.
Din filmografia maestrului Dan Piţa am ales câteva exemple, mai mult decât
grăitoare, despre ce înseamnă cu adevărat ARTA PRIVIRII, „Nunta de piatră”,
„Duhul aurului” (împreună cu Mircea Veroiu), „Filip cel bun”, „Tănase Scatiu”,
„Bietul Ioanide”,„Noiembrie, ultimul bal”, „Profetul, aurul şi ardelenii”,
„Pruncul, petrolul şi ardelenii”, „Concurs”, „Faleze de nisip”, „Dreptate în
lanţuri”, „Pas în doi”, „Rochia albă de dantelă”.
Profesorul Florian Potra spunea că o generatie de cineaşti se naşte o dată
la 30 de ani. Generaţia 70, din care Regizorul Dan Piţa face parte, şi-a lăsat
amprenta în cinematografia românească. Una greu de şters şi cu siguranţă greu
de uitat...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu