Omul se vede mai bine atunci când se oglindește în alții. Dumnezeu dă fiecărui
om harisma ce-i trebuie ca să se ajute, indiferent dacă o pune în valoare sau
nu. Dacă o pune în valoare va ajunge la desăvârșire. Și slăbiciunile sunt ale
noastre. Fie că le-am dobândit din propria noastră neatenție, fie că le-am
moștenit de la părinți, fiecare din noi trebuie să facă nevoința potrivită
pentru a se elibera de ele.
Dar până ne eliberăm de ele trebuie să ne oglindim pe noi înșine în
cusururile celuilalt și să cercetăm unde ne aflăm. Dacă, de pildă, vedem în
celălalt o slăbiciune, imediat să spunem: ”Ia să văd, nu cumva o am și eu?”.
Iar dacă o avem, să ne nevoim să o tăiem.
-
Părinte, dacă gândul îmi spune că nu am slăbiciunea aceasta, ce să-i
răspund?
Să spui: ”Eu am altele mai mari. Aceasta este foarte mică în comparație cu
ale mele”. Se poate ca uneori, slăbiciunile tale să fie mai mici, dar să ai și
mai puține circumstanțe atenuante. Dacă se cercetează cineva în felul acesta,
vede că el are cusururi mai mari decât celălalt. Apoi vede și virtuțile
celuilalt. ”Ia să văd, își spune, există în mine această virtute? Nu. Vai, cât
sunt de departe de măsura la care trebuie să ajung!”
Cel ce lucrează astfel, de toate se folosește. Se schimbă în sensul cel bun
și se desăvârșește. Se folosește de Sfinți, se folosește de nevoitori, se
folosește chiar și de oamenii din lume. Pentru că de ar vedea, de pildă, un mirean care nu bagă în
seamă pe sine, ci se jertfește, va spune:”Oare eu am această mărime de suflet?
Nu o am și mai sunt și om duhovnicesc!” și atunci va încerca să-l urmeze.
Cu toții avem de făcut multă treabă. Bunul Dumnezeu pe toate le iconomisește
spre binele nostru într-un chip înțelept.
Cel ce se cunoaște corect pe
sine are smerenie
-
Părinte, de obicei îmi dau seama de mândria pe care o am după aceea, adică
atunci când cad.
Scopul este să-ți dai seama de ea înainte de a cădea. Când cineva îți spune
că ai făcut ceva bun, să nu simți satisfacție. Să nu se prindă, să nu se
lipească lauda de tine.
-
Ce m-ar ajuta ca să ajung la această măsură?
Cunoașterea de sine. Dacă omul se cunoaște pe sine, s-a terminat. Laudele
sunt după aceea corpuri străine; nu se lipesc de el. Atunci, când, crezi că
ești ceea ce nu ești, vei avea lipsuri.
-
Dacă m-aș pregăti de mai înainte ca să nu primesc lauda, aceasta nu m-ar
ajuta?
Aceasta firește că trebuie să se facă, dar uneori vei fi pregătit, alteori
nu. Scopul este să te cunoști pe tine. Dacă nu-și cunoaște cineva omul său cel
vechi, nu se smerește și nu se poate face ruperea duhovnicească a persoanei lui
pentru ca să intre pe traiectoria duhovnicească, ci rămâne pe traiectoria
lumească.
-
Părinte mă pot cunoaște pe mine în chip greșit?
Dar noi nu vorbim despre starea greșită. Cel care se cunoaște corect pe
sine are smerenie, negreșit va veni Harul lui Dumnezeu.
Cel care face lucrarea care îl ajută să se cunoască pe sine, se aseamănă ce
cel care sapă adânc și află metale în adâncul pământului. Și cu cât înaintează
mai mult în cunoașterea de sine, cu atât mai jos se vede pe sine și se
smerește, însă mâna lui Dumnezeu îl înalță mereu. Iar când se cunoaște deja pe
sine, smerenia lui devine o stare firească și harul lui Dumnezeu își face
”moratoriul”, adică își prelungește perioada de ședere. Atunci nu se mai
primejduiește din pricina mândriei. În timp ce acela care nu face lucrarea
aceasta, își acoperă mereu gunoaiele, își înalță mereu vârful, stă puțin la
înălțime prin mândria lui și în cele din urmă cade grămadă.
Să ne cunoaștem boala noastră
-
Părinte, adeseori văd slăbiciunile altora și îi judec.
Boala ta ți-o știi?
-
Nu
De aceea vezi boala celorlalți. Dacă
ți-ai fi cunoscut boala ta, nu ai fi văzut boala altora. Nu spun să nu
participi la durerea lor, ci să nu te preocupi de greșelile lor. Dacă omul nu
se ocupă de sine, ispititorul îi va da de lucru să se preocupe de alții. Dar
dacă face lucrare fină în el însuți, atunci se va cunoaște atât pe sine, cât și
pe celălalt. Altfel, prin concluziile greșite pe care le scoate din sine va
judeca greșit și pe alții.
-
Părinte, ce îl ajută mai mult pe creștin ca să se îndrepte?
La început, voința. Voința este într-un fel pornirea cea bună. Apoi, unul
ca acesta trebuie să înțeleagă că este bolnav și să înceapă tratamentul
corespunzător. Pentru că dacă este bolnav și își ascunde boala, cândva va cădea
grămadă deodată, fără să-și dea seama, dar atunci nu va mai putea fi ajutat.
De pildă, cineva știe că are început de tuberculoză pulmonară, din pricina
căreia nu are poftă de mâncare. Îl întreabă: ”De ce nu mănânci?”. ”Ei, nu-mi
place mâncarea aceasta!”, răspunde el. Apoi are dese slăbiciuni și nu poate
merge bine. ”De ce mergi așa?”, îl întreabă. ”A, îmi place să merg încet-încet,
zice el. Ce să alerg ca un nebun?”. Nu spune că are slăbiciuni și de aceea nu
poate merge.
-
Și toate acestea, Părinte, deoarece nu vrea să-și descopere tuberculoza?
Da, deoarece o acoperă. O acoperă și după aceea moare de tuberculoză
galopantă. Se sparge plămânul, se umplu lighene de sânge, cade jos și în cele
din urmă se descoperă boala lui, dar foarte greu mai poate fi ajutat. În timp
ce, dacă ar înțelege că simptomele ce apar sunt de la tuberculoză și ar primi
tratamentul corespunzător, s-ar face mai sănătos.
Vreau să spun că și în viața duhovnicească, acela care își justifică
patimile sale primește în cele din urmă o înrâurire diavolească și nu se poate
ascunde. Știți ce înseamnă să primească omul înrâurire diavolească? Se
sălbăticește, se face fiară, se împotrivește, vorbește urât, cu obrăznicie și
nu primește ajutor de la nimeni.
De aceea lucrul cel mai important este ca mai întâi de toate omul să-și
cunoască boala pe care o are și să se bucure că a depistat-o. De aici înainte
trebuie să primească tratamentul, medicamentele potrivite și să simtă și
recunoștință față de medic – care este duhovnicul sau starețul său – iar nu să
se împotrivească. Iată, bolnavul își întinde mâna ca să i se facă transfuzie;
este înțepat, îl doare, dar primește, deoarece știe că aceasta îl va ajuta.
-
Părinte, atunci când știu că, de pildă, o observație aspră mă va ajuta, de
ce oare nu o primesc cu plăcere?
Ascultă, se poate să nu o primești cu plăcere, dar cel puțin îți dai seama
că ceea ce ai făcut nu este bine?
-
Da, îmi dau seama.
Ei, dacă îți dai seama, este ceva și aceasta. Vezi, bolnavul ia un
medicament care este amar, dar îl primește mai cu plăcere decât o bomboană
pentru că își dă seama că îl va ajuta. Dacă nu primește medicamentul amar, nu
se vindecă.
Trebuie ca omul să-și recunoască neputința sa, să primească medicamentele,
ca după aceea să-l întărească Hristos.
Sursa: ”Nevoința duhovnicească” – Cuviosul Paisie
Aghioritul
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu