De ce contează atât de mult
imaginea pentru adolescenţi?
Adolescenţa este o
perioadă extrem de delicată în viaţa fiecărui copil, în care personalitatea
fiecăruia se conturează şi începe să se definitiveze, în funcţie de imaginea de
sine pe care o are. Este o perioadă în care întrebările „Cine sunt eu?”
şi „Ce pot să fac eu?” devin apăsătoare pentru copilul care începe să
traverseze o nouă etapă înainte de a deveni adult.
Tot ceea ce a
trăit în copilărie ca experienţe emoţionale (succesele, eşecurile, dezamăgiri,
frustrări, împliniri, confirmările sau atitudinea părinţilor, reuşite etc) au
pus bazele imaginii de sine. Cu această imagine interioară adolescentul „iese”
în lume, o poartă cu el tot timpul, pentru că face parte din ceea ce este el.
Când adolescentul este mulţumit de ceea ce este, se respectă, se preţuieşte, şi
nu încearcă să-şi construiască o imagine exterioară cosmetizată, care să nu
lase să se întrevadă ceea ce îi lipseşte lui sufleteşte. Dorinţa fiecărui adolescent
este ca lumea exterioară să vadă că şi el este cineva, că are o valoare, chiar
dacă încă nu ştie exact care este aceasta, să reprezinte „ceva” pentru cei
dragi sau apropiaţi, să fie văzut şi confirmat ca o fiinţă cu destule calităţi,
unică, şi cu un potenţial în dezvoltare.
Haine, machiaj, accesorii –
părinţii se grăbesc uneori să interzică tot ce li se pare nepotrivit pentru
copilul lor, uitând că nu mai este de fapt un copil. Ştim că a interzice ceva
unui adolescent nu este cea mai bună strategie. Cum ar fi mai înţelept să
procedăm?
Înţelepciunea vine
din înţelegerea vârstei. Adolescenţii îşi doresc să devină adulţi cât mai
repede, să îşi trăiască viaţa după alte reguli, cele proprii, altele decât cele
impuse până acum de către părinţi.
Este o perioadă plină de cutezanţă, cu multă
energie psihică direcţionată înspre schimbare. Însă schimbarea presupune şi
căutare, încercare sau chiar copiere. Adolescenţii îşi caută modele, îşi doresc
să iasă şi ei în evidenţă cu ceva, tot din dorinţa de a fi văzuţi, admiraţi. Şi
atunci, chiar şi o tunsoare excentrică sau un machiaj special, dacă le aduce
acest plus de confirmare, sunt luate în calcul.
Familia, chiar
dacă a fost importantă, cade acum pe locul doi, şi grupul ocupă primul loc în
noul spaţiu al dezvoltării sale personale. Cu cât a fost mai mult apreciat şi
admirat pentru ceea ce este în familie, cu cât a înţeles şi interiorizat
anumite valori în cadrul educaţiei lui, cu atât el porneşte mai echilibrat în
această nouă etapă a vieţii, şi nu va tinde să facă alegeri exagerate, nici
măcar de dragul grupului. Când are o imagine de sine pozitivă, nu va
căuta să o compenseze cu comportamente exagerate.
Dacă parinţii nu
au reuşit să îi descopere şi să îi vadă unicitatea, nu este târziu să înceapă
acest lucru chiar şi acum. Când adolescentul îşi va dori să poarte ceva
nepotrivit vârstei, este foarte important ca părinţii să înţeleagă care este
cauza acestei nevoi, ca după aceea să poată discuta mai apropiat cu copilul lor.
Odată conştientizată cauza, va fi o lecţie importantă pentru adolescent,
care va învăţa să aleagă conştient ce poartă, dar să îşi şi asume ceea ce aduce
ca imagine un anume stil vestimentar sau de machiaj.
Adolescenţii tind să imite
colegii mai populari, vedete, artişti favoriţi. Este o atitudine firească la
această vârstă sau ceva ce ţine de lipsa încrederii în sine?
Imitarea este o
atitudine firească, şi ea stă chiar la baza procesului de învăţare, de la cea
mai fragedă vârstă. În acelaşi timp, există o nevoie firească a fiecărui
adolescent de a avea un model în viaţă, care să îl ajute să îşi clarifice cum
şi-ar dori să devină el ca adult. Problema este ce fel de model îşi va alege copilul.
Alegerea va fi influenţată de sistemul de valori construit în cadrul şi cu
ajutorul familiei. Când încrederea şi stima de sine ale adolescentului sunt
negative, modele alese de el pot fi nu tocmai cele benefice dezvoltării lui.
De ce este important ca
părinţii să cultive în adolescent respectul de sine? Care sunt consecinţele
lipsei încrederii de sine, mai ales în ceea ce priveşte relaţionarea
adolescentului cu grupul de prieteni?
Ca să înţelegem mai bine importanţa
consolidării respectului de sine, aş folosi cuvintele unui cunoscut
psihoterapeut de familie, Stephanie Martson, care clarifică foarte
bine acest aspect: ”Atunci când copiii sunt trataţi cu respect, ajung la
concluzia că merita respect şi prin urmare, dezvoltă respect de sine.
Atunci când copiii
sunt trataţi cu acceptare, dezvoltă acceptare de sine; atunci când sunt
preţuiţi, ajung la concluzia că merită să fie iubiţi, şi dezvoltă stimă de
sine.”(The Magic of Encouragement). Dacă nu există respect de sine, când încrederea
adolescentului nu este bine conturată, el tinde să facă alegeri greşite în ceea
ce priveşte grupul, sau nu se va integra firesc, şi nu îşi va găsi un rol
onorant în acel grup. Cu o imagine de sine negativă, el va accepta
diverse „tratamente” din partea grupului, nu va şti cum să relaţioneze cu
membrii grupului de pe o poziţie de egalitate, va tinde să demostreze mereu că
şi el este „demn” să facă parte din acesta sau va face orice pentru grup
din teama de a nu fi exclus. Cu alte cuvinte va fi vulnerabil, şantajabil dacă
vreţi, exploatabil vis-a-vis de liderii de opinie ai grupului cu pricina.
Cum sa reacţioneze un
părinte atunci când constată că odrasla lui e cel mai bun copil acasă, dar în
societate (la şcoală, cu prietenii) este la polul opus?
Când există astfel
de diferenţe mari, părinţii ar trebui să îşi pună câteva întrebări: „Ce îl face
pe copilul meu să îşi ascundă o faţetă a personalităţii lui, să nu se exprime
sau să îşi reprime emoţiile negative în familie?” sau „Cât de acceptat şi
înţeles se simte copilul meu în familie, dacă el nu îndrăzneşte decât să fie
doar „copilul cuminte”? sau „Cât de mult i-am transmis noi, părinţii, că doar
find cuminte, el este iubit şi apreciat?”.
A răspunde sincer
la aceste întrebări nu este uşor niciunui părinte pus într-o astfel de
situaţie, mai ales când el crede şi susţine cu tărie că şi-a educat copilul
foarte bine. Aceste diferenţe de comportament pot fi efectul unor reguli
inflexibile, nerealiste, impuse de părinţi, şi acceptate de copii doar din
teamă.
Puţina onestitate,
dar şi empatie din partea părinţilor, urmate de o deschidere şi relaxare a
relaţiei lor cu copilul, pot conduce la o echilibrare în comportamentul
copilului
Interviu cu Simona Tofan, psihoterapeut, consultant în
programul ”Între noi, părinţii”, publicat de Femeia.ro.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu