- Este îngăduit ca şi
creştinii să ia asfel de medicamente? Deoarece mulţi susţin că neliniştea,
mâhnirea, melancolia şi, în general, bolile psihice se vindecă numai cu o viaţă
duhovnicească, adică cu rugăciune, mers la biserică, mărturisire, Sfânta împărtăşanie
etc.
- Când e nevoie, trebuie să le ia şi creştinii.
- Dar ce pot face
aceste medicamente sufletului omului?
- Va trebui să lămurim de la început că aşa-numitele
psihomedicamente sau calmante, adică aceste substanţe materiale, nu pot sub
nici o formă să dea sufletului omului liniştea dorită, nici să aducă mângâiere
şi nădejde în sufletul unei mame, de pildă, căreia i-a murit fiul, nici măcar
să uşureze conştiinţa unui om de remuşcările păcatelor ce le-a săvârşit. Aceste
daruri numai “de sus sunt, pogorând de la Părintele luminilor”. Şi numai
preoţii şi mai ales duhovnicii Bisericii pot tămădui aceste stări ale
oamenilor.
- Atunci de ce aţi
spus că trebuie şi psihomedicamentele?
- Ascultaţi! Nelinişte sau întristare nu-i cuprinde pe
oameni numai din pricina factorilor arătaţi mai sus, sau din pricina unei
catastrofe economice sau din constrângerea şi extenuarea personalităţii lor
etc, ci şi din pricina factorilor care pornesc de la sistemul nervos (creier)
al omului. Adică din tulburarea funcţiilor creierului cum ar fi sentimentul,
gândirea, voinţa etc. neliniştea sau întristarea de felul acesta se accentuează
sau se vindecă cu psihomedicamente, adică cu medicamente ce acţionează asupra
lucrărilor creierului cu scopul de a le readuce la ritmul lor normal.
Dar s-o spun cu cuvinte mai simple: Mulţi creştini îşi
fixează atenţia lor numai spre componenta imaterială a omului, adică spre
suflet, atribuindu-i lui şi numai lui manifestările neliniştii, ale melancoliei
etc, şi astfel refuză medicamentele, susţinând că materia nu poate acţiona
asupra imaterialului. Dar ei uită că omul are şi trup. Şi deoarece creierul,
prin care se manifestă sufletul, este un organ al trupului trebuie ca
tulburărilor lui să li se ţină piept cu mijloace materiale (adică şi cu medicamente
sau, mai demult, prin insulină sau prin electroşoc).
- La ce vă referiţi
când spuneţi că sufletul se manifestă prin creier?
- O imagine pe care am putea-o folosi ca să descriem
legătura sufletului cu creierul este a violei cu violonistul. Precum nu poate
scoate o melodie frumoasă nici chiar cel mai bun violonist, dacă viola este
spartă sau neacordată, în acelaşi fel şi comportamentul omului nu va fi întreg
(complet) (Cf. II Tim. 3, 17), dacă creierul lui prezintă o oarecare tulburare,
când nu se va putea manifesta corect sufletul lui. Exact această tulburare
încearcă s-o îndrepte cu medicamente şi să ajute indirect sufletul să se
manifeste corect.
- Vreau să vă întreb
şi altceva. Viaţa mistică internă sau rugăciunea fierbinte nu pot tămădui
tulburările acestea ale creierului?
- Desigur, Dumnezeu poate face minuni şi în aceste
afecţiuni. Însă întrebarea care mi-a fost pusă la început a fost alta. Adică
dacă se îngăduie creştinilor folosirea psihomedicamentelor. Şi la aceasta
răspund fără îndoială: Da. Dar vă întreb şi eu, de ce nu puneţi aceeaşi
întrebare şi pentru astm, de pildă, sau pentru eczemă, ori pentru migrenă, ori
pentru glaucom, sau pentru ulcer duodenal etc, etc? În cele din urmă, să
înţelegem că neliniştea sau melancolia etc, nu provin numai din tulburarea
sufletului, ci şi din tulburarea creierului, sau din combinarea amândurora. În
ultimul caz e nevoie şi de sprijin psihologic (soluţionarea problemelor, ajutor
dezinteresat, comportament dres cu sarea discernământului, ca să nu se simtă
stingheriţi de manifestările dragostei noastre cei ce prezintă astfel de
probleme, control de către un psihiatru priceput şi credincios, care să-i
lămurească şi despre firea supărărilor (neputinţelor) lor, chemarea ajutorului
dumnezeiesc, apropiere de Tainele Bisericii etc), şi, paralel, o educaţie
medicală.
Părintele Epifanie
Teodoropoulos
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu