Un Sfânt al Bisericii noastre, Sfântul Maxim Mărturisitorul,
tâlcuind duhovniceşte cuvântul acesta: „Nu am om” (Ioan 5, 7), spune că prin
cuvântul „om” trebuie să înţelegem „gând înţelept”, gândul cel înţelept. Când
ai gând înţelept, ai ajutor în propria ta fiinţă pentru înzdrăvenire, pentru
întărire, pentru împuternicire. Scăldătoarea de la Vitezda, duhovniceşte,
trebuie înţeleasă ca virtutea capabilă de cunoştinţă. Ce înseamnă aceasta? Când
avem gând înţelept, gândul înţelept ne îndreptează spre fapte bune. Faptele
bune, întărindu-se în noi, devin puteri sufleteşti, devin virtuţi, întăriri. Şi
întărirea aduce cunoştinţă. Deci, gândul cel bun, gândul înţelept, omul, care
este gândul înţelept, ne îndeamnă la fapte bune. Faptele bune, întărindu-se în
noi devin virtuţi şi ne înzdrăvenesc. Şi întărirea în bine, întărirea în
virtute, aduce cunoştinţa de Dumnezeu, ne ridică mai presus de lumea aceasta,
întru cunoştinţă. Asta ar însemna că omul întărit sufleteşte, omul care nu mai
este slăbănog, acela este un om virtuos şi un om plin de cunoştinţa lui
Dumnezeu. Şi tot Sfântul Maxim Mărturisitorul, în tâlcuirile lui, spune că:
„Bărbat puternic este acela care uneşte făptuirea cu cunoştinţa”, cunoştinţa cu
făptuirea. Deci, dacă ştim nişte lucruri bune şi le şi facem, prin acelea ne
întărim şi aşa devenim bărbaţi puternici.
M-a întrebat cineva cum lucrează diavolul
în viaţa oamenilor. Foarte simplu şi uşor. Îţi dă nişte gânduri pe care zici tu
că sunt bune să le împlineşti ca bune. De pildă: „Lasă-l să se distreze că doar
e tânăr, că dacă nu se distrează acum la tinereţe, când să se mai distreze”.
Dar dacă omul ştie ce are de făcut, ştie de Dumnezeu şi de Maica Domnului, dacă
ştie de Biserică şi de sfinţii lui Dumnezeu, de Tainele Bisericii, de post şi
de tot ce este bun şi frumos, nu se poate să nu aibă o viaţă binecuvântată de
Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu