Negreșit, vi s-a întâmplat să vedeți cum cineva, apropiat al
vostru, învinuit pe nedrept, se aprinde dintr-odată de mânie și începe să se
apere pe sine cu înflăcărare, atacându-i înverșunat pe învinuitorii săi. Cel ce
răspunde astfel se poate socoti pe sine creștin, poate chiar să dorească a duce
o viață duhovnicească, dar încă nu s-a înălțat la acea treaptă a răbdării prin
care se mântuiesc sufletele. /Lc. 21:19/ Îndreptățirea de sine năvalnică
grăiește despre lipsa smereniei la acel om și despre prezența mândriei, a unor
patimi puternice și a unor simțăminte neplăcute lui Dumnezeu, ce așteaptă numai
un prilej din afară ca să izbucnească.
În pâraiele de munte sunt ochiuri de apă unde, pe fund, se
găsește nisip curat, argintiu. Dacă zvârlim o piatră într-un astfel de loc, apa
va rămâne limpede. Dar în câmpii există și bălți care par limpezi, pe al căror
fund s-a depus mult mâl. De veți arunca o piatră într-o astfel de baltă, mult
se va tulbura. Asemenea se întâmplă și cu oamenii. Cei drepți sunt precum
iazurile de munte, nu se tulbură chiar dacă sunt învinuiți pe nedrept. Sufletul
lor rămâne curat și liniștit atunci când piatra este aruncată asupra lor. Iar cei
păcătoși sunt asemenea iazurilor părelnic limpezi, răspund mânios și își vădesc
în felul acesta mocirla patimilor, așezată pe fundul sufletelor lor. Când sunt
învinuiți în chip nedrept, drepții fie spun adevărul – că în împrejurarea aceea
nu sunt vinovați, lucru prin care îi ajută pe învinuitorii lor să nu cadă în
păcatul defăimării și al osândirii, sau, dacă nu sunt crezuți – tac și își pun
nădejdea în Dumnezeu că îi va ocroti și îndreptăți.
Drepții nu nădăjduiesc în vreo dreptate a lor de vreun fel
și nu caută să o apere cu toate mijloacele, și îngăduite și neîngăduite, ci
nădăjduiesc în dreptatea lui Dumnezeu. Ei de aceea se și numesc drepți,
deoarece au ales dreptatea lui Dumnezeu în locul celei omenești. Ei nu au
dreptatea lor personală, ci flămânzesc și însetează după dreptatea lui
Dumnezeu, potrivit învățăturii lui Hristos despre fericiri. /Mt. 5:6/
Păcătoșii, dimpotrivă, necunoscători și călcători ai
dreptății mari a lui Dumnezeu, apără în chip înflăcărat fiecare „dreptate” jalnică
a lor. De aceea, când sunt învinuiți, mai cu seamă atunci când este în chip
neîntemeiat, ei ies furtunos și trufaș în apărarea dreptății lor.
Încercați să dați unui păcătos care se îndreptățește pe sine
sfatul: „Rabdă, frate, chiar de ești învinovățit pe nedrept! Poartă fără de
cârtire nedreptatea săvârșită asupra ta și Dumnezeu te va milui pentru răbdarea
ta”. El de îndată îți va răspunde: „Cum!? Să rabd? De aș fi fost vinovat, nu
m-aş fi zbuciumat atât de mult. Dar cum să rabd, când văd că îmi sunt puse pe
seamă fapte pe care nu le-am săvârșit! Nu, nu pot să îndur învinuiri nedrepte!”.
Un astfel de „iubitor de dreptate” este de fapt nu iubitor de Dumnezeu, ci
iubitor de sine.
Astfel de scene întâlnim destul de des în viață. Fiecare se îndreptățește pe sine. Fiecare își
îndreptățește întărâtarea sufletului său cu o vină străină. Și aproape nimeni
nu înclină să se mustre pe sine. De unde izvorăște aceasta? Din căderea noastră
în păcat, al cărui început l-au pus strămoșii noștri în rai. După călcarea
poruncii de a se înfrâna de la rodul oprit, Dumnezeu l-a întrebat pe Adam: „Ce
ai făcut?”. Adam i-a răspuns: „Nu eu, ci femeia!”. După aceea Dumnezeu a
întrebat-o pe Eva: „Ce ai făcut?” Ea i-a răspuns: „Nu eu, ci șarpele”. De
atunci până astăzi se răspândește în lume îndreptățirea de sine, care caută
vina numai în ceilalți.
În ciuda educației creștine, noi, de fapt, ne cufundăm în
nepăsare duhovnicească și, de aceea, după cuvintele Sfântului Marcu Ascetul,
„ducem război cu oamenii, război pentru ceva ce ne este vătămător, ca și cum ar
fi ceva de folos”. Deprinzând duhovnicia adevărată, acest Sfânt Părinte
vorbește despre trei stări în care se află mintea omenească: cea după fire, cea
mai presus de fire și cea potrivnică firii. Atunci când mintea se află în
starea ei firească, omul caută neîncetat vina în sine însuși și își spovedește
smerit păcatele. Atunci când însă este o împrejurare împotriva firii, omul uită
de dreptatea lui Dumnezeu și poartă război cu oamenii, precum cei ce ocărăsc pe
nedrept. Iar atunci când mintea se ridică la o nouă stare, mai presus de fire,
află în sine roadele Sfântului Duh, arătate de Apostol: „dragostea, bucuria,
pacea, îndelunga-răbdare ș.a.” /Gal. 5:22/
De-a lungul vieții se vorbește mult despre dreptate. Dar
dreptate nu are, deoarece fiecare socotește că are dreptate. Dreptatea nu este
în noi, păcătoșii cei ce osândim, ci la Dumnezeu, Judecătorul Nepărtinitor,
fără de greșeală, despre Care vorbește Psalmistul: „Drept ești, Doamne, și
drepte sunt judecățile tale”. /Ps. 118:137/ Despre „dreptatea noastră” cea
omenească, însă, găsim scris într-una din rugăciunile de la Taina Sfântului
Maslu: „Toată dreptatea noastră este înaintea ta ca o cârpă lepădată.” Iar cu o
astfel de cârpă nu se intră în rai. Într-una dintre pildele lui Hristos citim
următoarele: La o nuntă, a intrat Împăratul să vadă pe oaspeții ce ședeau la
masă și „văzut-a acolo pe un om care nu era îmbrăcat în haină de nuntă (adică
dreptatea harului). Prietene, cum ai intrat aici neavând haină de nuntă? și a
zis slujitorilor: Legând lui mâinile și picioarele, luați-l și-l aruncați întru
întunerecul cel mai dinafară; acolo va fi plângerea și scrâșnirea dinților”.
/Mt. 22:11-13/
Iubiții mei! Dumnezeu nu vrea să ne vadă în zdrențele
sărmanei noastre „dreptăți”. El nu încuviințează când ne vede că ne lăudăm cu
cinstea și păruta noastră virtute, căci cu asemenea „dreptate” nimeni nu poate
sta înaintea judecății lui Dumnezeu. /Ps. 142:2/ Cunoscând aceasta, Sfinții au
căutat nu să arate dreptatea lor, ci smerindu-se, repetau, rugându-se,
cuvintele Psalmistului: „să te îndreptățești întru cuvintele Tale și să
biruiești când te vei judeca Tu.” /Ps. 50:5/
În viața Sfântului Maxim Mărturisitorul citim: Când s-a
pornit furtuna eresului monotelit, când împărați și patriarhi, cler și norod au
fost târâți într-însa, Sfântul Maxim, în ciuda amenințărilor, neclătit a rămas
în Sfânta Ortodoxie. Nici îngrozirile, nici dosădirile n-au putut să-l
zdruncine. Și în loc să vădească cu aprindere nedreptatea pătimirilor la care
era supus, el a rostit înaintea chinuitorilor aceste minunate graiuri:
„Mulțumesc Dumnezeului meu că sânt în mâinile voastre și cu niște pricini
nedrepte ca acestea sânt cercetat, ca prin acestea greșalele mele cele de voie
(greșelile de voie sânt cele pe care omul le săvârșește cu știință, cu
participarea voii sale libere) și prihana vieții mele să se curățească.”
(Sfântul Dimitrie al Rostovului, Viețile Sfinților pe luna Ianuarie, ziua 21)
Prin aceste cuvinte de neuitat, Sfântul Maxim ne-a
descoperit un adevăr din cale afară de însemnat: prin răbdarea pătimirilor fără
vină și a învinuirilor nedrepte se acoperă greșelile noastre cu voie și se
lecuiesc patimile îmbătrânite din viața noastră. Dacă am ști și am ține minte
neîncetat acest adevăr, și dacă l-am urma în faptă necurmat, ar fi îndeajuns
pentru mântuirea sufletelor noastre.
Practic, în condițiile noastre, aceasta înseamnă
următoarele: să spunem că o soră rănește pe alta, care este fără vină. Aceasta
trebuie, de îndată, să cugete astfel: „Dumnezeu a îngăduit să sufăr fără vină
pentru păcate săvârșite de mine. Mulțumesc Ziditorului meu că atât de mult se
îngrijește de curățirea sufletului meu de toate relele și fărădelegile cu care
nu voi putea intra în Împărăția Cerurilor!”. Dacă cea vătămată va gândi astfel,
aprinderea ei împotriva celei ce a rănit-o va trece de îndată, și o va da
uitării. Și lucrul mai de seamă este că cea care nu și-a apărat dreptatea va
primi de la Dumnezeu cununa dreptății Sale.
Iubiților, dacă dorim cu adevărat să ne curățim de păcatele
noastre și să ne tămăduim de patimile noastre, să încercăm, cu ajutorul lui
Dumnezeu, să nu învinuim pe nimeni și nimic, pentru mânia și firea noastră
supărăcioasă, în afară de iubirea noastră de sine, iubirea de cinstire și
mândria. De pătimim „nevinovați,” de suntem învinuiți fără pricină, să mulțumim
lui Dumnezeu, așa cum a mulțumit Sfântul Maxim Mărturisitorul, și să luăm
aminte că învinuirile îndreptățite și mustrările neîndreptățite, îndurate
răbdător și fără cârtire, ne sânt nespus de folositoare, după cele zise de
Apostolul Pavel: „…că celora ce iubesc pre Dumnezeu toate împreună lucrează
spre bine.” /Rom. 8:28/ Prin învinuirile întemeiate, dacă le îndurăm fără
cârtire, biruim mândria și ne răscumpărăm vina.
Iar prin mustrările nedrepte primim atât iertare pentru
păcatele cele fără voie, pentru care nu ne-am pocăit, cât și tămăduire de
patimile noastre, care nu pot fi dezrădăcinate în alt chip. Și astfel, când
suntem învinuiți pe nedrept și osândiți, să nu avem îndreptățire de sine, ci cu
pocăință să tăcem și în taină să ne rugăm lui Dumnezeu ca să ne ierte păcatele
pe care le-am uitat. Și, abia atunci, din învinuirile împotriva noastră se va
naște nevinovăția; din păcătoși, fără să știm cum, ne vom preface în drepți.
Astfel, prin pătimirile nemeritate ne vom face bineplăcuți lui Dumnezeu, după
cuvintele Sfântului Apostol Petru: „Că aceasta har este, de rabdă cineva
întristăciune pentru cugetul lui Dumnezeu, pătimind pre nedrept.” /I Pet. 2:19/
Amin!
”Viața duhovnicească a
creștinului ortodox”, Arhimandritul Serafim Alexiev
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu