... Aceste elemente de bază ale logodnei îşi au rădăcinile
în obiceiuri foarte vechi şi în tradiţii ale lumii antice şi creştine?
Inelul este întâlnit în Antichitate, în procedura
diferitelor schimburi comerciale, ca mijloc de garanţie al părţilor implicate.
De asemenea, era folosit ca semn de recunoaştere a unor prieteni atunci când se
întâlneau. În acest sens, tăiau în două inelul şi îl foloseau ca simbol,
unindu-l în ziua întâlnirii. Se mai foloseşte ca sigiliu şi în viaţa cotidiană.
Sunt cunoscute sigiliile de piatră cu care erau sigilate scrisorile şi
contractele comerciale pentru confirmarea identităţii expeditorului sau a
proprietarului.
În Roma antică, purtau inel senatorii, călăreţii şi
comandanţii ca simbol al autorităţii. Membrii din clasa de jos ai societăţii
(plebeii) purtau inel de fier, exprimându-şi prin aceasta starea lor de robie. Acelaşi
lucru se întâmpla şi în cazul robilor. Pe vremea lui Iustinian (527 – 565 d.
Hr.), inelul era un semn distinctiv al poziţiei sociale a cetăţenilor. Astfel,
cei liberi purtau inel de aur, dezrobiții de argint, iar robii purtau inel de
fier. La multe popoare asiatice, inelul este încă considerat semn al robiei,
după cum, de asemenea, în multe părţi ale Orientului, obiceiul femeilor de a
purta inel în nas este dovada ascultării şi supunerii lor faţă de bărbat.
În Sfânta Scriptură, este amintit inelul ca dar şi jertfă de
ispăşire înaintea Domnului („Şi iată noi am adus prinos Domnului, fiecare ce am
putut dobândi din lucrurile de aur: lanţuri, brăţări, inele, cercei şi salbe,
pentru curăţirea sufletelor noastre înaintea Domnului”), ca podoabă specific
feminină („Apoi s-a încălţat cu sandale, şi-a pus colierele, brăţările,
inelele, cerceii şi toate podoabele ei. Şi s-a înfrumuseţat atât cât să poată
cuceri privirile tuturor bărbaţilor care ar vedea-o”) sau având diferite
înţelesuri simbolice, după cum se observă şi în a treia rugăciune a logodnei:
„Doamne Dumnezeul nostru, Care împreună ai călătorit cu sluga Patriarhului
Avraam…”. Aici este descris ca simbol al puterii şi al autorităţii, de vreme ce
„prin inel i s-a dat lui Iosif stăpânirea în Egipt („Şi şi-a scos Faraon inelul
din degetul său şi l-a pus în degetul lui Iosif…. Şi aşa a fost Iosif pus peste
tot pământul Egiptului)”, ca simbol al slavei, de vreme ce „prin inel a fost
preamărit Daniel în ţara Babilonului”, ca simbol al recunoaşterii, de vreme ce
„prin inel s-a arătat adevărul Tamarei”, şi ca podoabă, ca simbol al cinstei,
dar şi al iubirii de oameni a lui Dumnezeu, de vreme ce „prin inel Părintele
nostru Cel ceresc S-a milostivit spre fiul cel risipitor”.
În timpul primei perioade creştine, Tertulian ne informează
că inelul era foarte des întâlnit printre toate celelalte obiceiuri ale
idololatrilor din vremea sa, fără ca acesta să aibă legătură cu venerarea
idolilor. Iudeii şi creştinii au preluat acest obicei de la păgâni, cu toate că
unii scriitori din acea perioadă criticau sever folosirea inelului. După
mărturia lui Clement Alexandrinul, inelul era folosit ca pecete. Bărbatul, din
primul moment al nunţii, îi oferea femeii sale un inel de aur ca pecete, „ca să
le arate că ele sunt păzitoarele casei”, ca să pecetluiască ceea ce are
legătură cu grija casei, recunoscându-o ca reprezentant al lui şi
chivernisitoare a casei lui.
Există, desigur, şi alte obiceiuri mai barbare, conform
cărora, iniţial, inelul avea legătură cu răpirea şi asuprirea femeii,
semnificând astfel jugul şi lanţul înrobirii. După alţii, inelul simbolizează
cinstea pe care o arată bărbatul femeii pentru răscumpărarea ei. Aceasta nu ne
miră deloc dacă ne gândim la legătura dintre femeie şi supunere atât de des întâlnită
în lumea greco-romană, dar şi în dreptul iudaic, conform căruia femeia era
„parte din averea bărbatului”.
Însemnătatea inelului în cadrul nunţii se poate observa şi
din altă mărturie a lui Tertulian, conform căreia soţul îşi punea inelul de
nuntă spre adeverirea legăturii nupţiale. Acest obicei care provenea de la
romani a trecut la bizantini şi se păstrează în diferite părţi ale ţării
noastre până astăzi. Logodnicul oferea logodnicei sale, pe lângă alte daruri,
un inel care simboliza logodirea lor (μνῆστρον)”. Cu alte cuvinte, inelul
constituia arvuna viitoarei căsătorii.
În unele povestiri din Evul Mediu se vorbeşte de trimiterea
inelului de către fată iubitului ei. Un astfel de exemplu este cel al Aretuzei,
care îi dă lui Erotokritos un inel, cerându-i să-l poarte întotdeauna la mână,
arătându-i prin această că atâta vreme cât este în viaţă, el va fi jumătatea ei.
Aşadar, inelul este simbolul stăpânirii, al slavei, al
supunerii şi al puterii. Este, de asemenea, pecete a recunoaşterii, semn al
adeveririi unei legături nupţiale şi al logodnei, precum şi sprijin al
tinerilor miri. Inelele, scrie Sfântul Simeon al Tesalonicului, sunt rânduite
pentru învoirea ce s-a făcut şi ca pecete a contractului. Inelele făcute din
diferite materii capătă în cadrul Bisericii o însemnătate şi mai adâncă. Devin
simbol al fidelităţii reciproce, al completării reciproce, al supunerii
reciproce şi al jertfirii reciproce a soţilor. Jertfa reciprocă nu înseamnă
supunere pasivă a unuia faţă de celălalt, ci o acceptare vie a celuilalt de
către celălalt. Schimbarea inelelor care se face de către naş simbolizează
completarea reciprocă a lipsurilor unuia prin capacităţile celuilalt. Faptul că
inelul se pune pe degetul inelar al mâinii se interpretează ca fiind o „dovadă
a unirii inimilor întru dragoste”, după Isidor de Sevilia, iar, în vechime,
exista credinţa că „de acolo începe vena care se termină în inimă şi care
constituie sălaşul iubirii.
În Biserică, nu se mai vorbeşte de schimbarea inelelor de la
unul la celălalt. Acest lucru îl face preotul, iar aceste simboluri ale
dragostei şi ale jertfei reciproce le binecuvântează Hristos. Înălţarea
legăturii căsătoriei bărbatului şi a femeii la înălţimea legăturii dintre
Hristos şi Biserică se poate observa şi în acest punct.
Aşadar, inele se găsesc pe Sfânta Masă. Le stăpâneşte
Hristos, Sfânta Evanghelie. Preotul le înmânează ca din partea lui Hristos, iar
preotul iarăşi împreunează mâinile noilor miri, arătând „desăvârşirea unirii” a
celor ce s-au unit în Hristos. Prin preot, Hristos săvârşeşte taina unirii, de
vreme ce de către preot, în numele Sfintei Treimi, se săvârşeşte logodna şi unirea
mâinilor.
Este demn de remarcat faptul că în unele rugăciuni păstrate
în manuscrise, dar care nu mai sunt astăzi în uz, se accentuează în mod special
dimensiunea eshatologică a oferirii şi a binecuvântării inelului. Acest simbol
al logodnei este considerat „arvună a Botezului” care ne pregăteşte de mai
înainte de nunta Împărăţiei, ne deschide comorile cerului şi constituie o
pregustare a Împărăţiei pe care o aşteaptă cei ce s-au curăţit în această viaţă.
Aşadar, inelele, în afara lui Hristos şi a Bisericii, pot
ajunge să fie cătuşe şi lanţuri pentru condamnaţi. În Biserică, devin lucruri
de cinste, „binecuvântare cerească”. Ancorează dragostea dintre doi oameni în
legătura de dragoste şi în armonia dintre Hristos şi Biserică. Întăresc
dreptele lor şi le supun „dreptei celei puternice a lui Hristos”, arătând calea
spre fericirea cea cerească prin călăuzirea şi ajutorul îngerului Domnului.
Sursa: Ortodoxia
Tinerilor
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu