sâmbătă, 18 mai 2013

CRONICĂ “Marele Gatsby”, omul cu un singur prieten adevărat


Timp de aproape un secol, povestea Marelui Gatsby, scrisă de F. Scott Fitzgerald a străbătut timpul şi spaţiul şi a ajuns la publicul din întreaga lume. „Marele Gatsby” este atât de ancorat în prezent încât pare că a fost scris astăzi, nu în anii ‘20. Totul pare desprins din aceste timpuri moderne, să le spunem, în care economia pare sclipitoare, dar instabilă, în care simţim uneori cu toţii că ne-am rătăcit, dar acţiunea se petrece într-un alt timp şi loc, într-o lume cu o atracţie oarbă spre visuri imposibile, care pot fi oricum spulberate într-o clipă, şi a extravaganţei. Baz Luhrmann, pe care îl admir necondiţionat de la “Moulin Rouge” încoace, m-a determinat să am aşteptări mari. Şi pot să spun că nu mi le-a înşelat.
Pare că regizorul a fost influenţat de criza financiară globală din 2008, prin care noi, românii, continuăm să trecem. A văzut paralela, aşa că a mers în New York, pentru că trebuia să fie acolo ca să înţeleagă legăturile dintre locurile acelea, cultura şi mentalitatea epocii jazz şi lumea de azi.
Întreaga echipă a filmului a fost energizată de spiritul şi istoria oraşului New York, un personaj în sine în romanul lui Fitzgerald. “Am fost binecuvântaţi, pentru că, în anii ’20, imaginile fotografice şi cinematice erau foarte răspândite. Aşadar, perioada a fost surprinsă nu numai în ilustraţii şi desene, caricaturi, dar şi într-o arhivă fotografică foarte vastă. E foarte incitant să vezi naşterea culturii contemporane,” spune regizorul.

Citeste tot articolul

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu